EOS 5D Mark II

EOS 5D Mark II

I tre år var det første EOS 5D det eneste kompakte full-framekameraet på markedet. Siden har både Nikon og Sony meldt seg på i kampen, og det betyr at Canon har våknet igjen. Vi har hatt resul tatet til test, og Mark II er det beste digitalkameraet vi noensinde har prøvd.

5. desember 2008

Etter at de første meldingene om den etterlengtede avløseren for det tre år gamle EOS 5D, var det særlig alle de nye funksjonene vi var spente på å få oppleve. Men allerede i løpet av den første dagen med kameraet mellom hendene var det gode, gamle dyder som autofokus og bildekvalitet som stjal oppmerksomheten.

Det var ellers ingen enkel oppgave for Canon å komme tilbake i klassen med kompakte speilreflekskameraer med full-frame, som det japanske firmaet selv definerte med det opprinnelige 5D tilbake i 2005. Sony Alpha900 satte denne høsten helt nye standarder for oppløsning og detaljgjengivelse, mens Nikon D700 i sommer demonstrerte en hittil usett finkornet bildekvalitet i svakt lys ved ekstremt høy ISO. Men Sony hadde problemer i svakt lys, og Nikons detaljgjengivelse var fullt brukbar, men ikke akkurat imponerende.

Den store styrken ved det nye EOS-kameraet er at det kan begge deler. Kameraet henger med både Sonys toppmodell og Canons egen når det gjelder detaljgjengivelse. EOS 5D Mark II har nesten like fremragende bildekvalitet i helt svakt lys som Nikon.

Opp til ISO 3200 er bildene fremragende fra 5D Mark II, ISO 6400 kan fint brukes, og helt opp til ISO 12 800 er bildekvaliteten absolutt brukbar. Dessuten blåser Canon fullstendig Nikon av banen når det handler om å få med de helt små detaljene.

Den ekstra detaljgjengivelsen ses ikke på utskrifter opp til A4. Den gir først og fremst frihet til helt store utskrifter eller hard beskjæring. For alle de menneskene som lever av å selge bildene sine til f.eks. magasiner, kan jo bildekvaliteten bare ikke bli god nok.

Objektivprofiler på nettet

Det er bare i begrenset omfang nødvendig å arbeide med det store hjulet til eksponeringskompensasjon bak på kameraet. Fargegjengivelsen er mettet og flott, og bare i svakt kunstlys er det grunn til å gripe inn manuelt.

Jpeg-bildedannelsen styres greit og sikkert med Picture Style. Denne funksjonen inneholder forhåndsprogrammerte oppsett av farge, skarphet og kontrast, som passer til motivtyper som portrett, landskap med mer, og man kan også lage sine egne profiler. De endres med et trykk på en knapp, og valget ses på lcd-skjermen. Det er en utrolig viktig funksjon hvis man gjerne vil ha flotte jpeg-bilder rett ut av kameraet.

Nikon og Sony har de samme mulighetene, men de virker ikke på langt nær så godt i praksis. Canons nye Auto ISO sørger for en lukkertid som minst tilsvarer brennvidden, altså f.eks. 1/250 sekund til 250 mm brennvidde. Det sikrer skarpe bilder.

Den spesielle funksjonen Peripheral Illumination Correction nøytraliserer automatisk vignettering fra Canon-objektiver. Opptil 40 optikker kan programmeres inn i kameraet, og over 60 profiler kan lastes ned fra nettet.

Full-frame-kameraer med høy oppløsning er ekstra følsomme overfor støv, men det nye EOS 5D Mark II er utstyrt med Canons hittil mest avanserte støvfjerner. Autofokusen hos Canon har alltid vært litt raskere og litt mer nøyaktig enn konkurrentenes, og slik er det fortsatt.

Man kunne nok ønsket seg flere fokuspunkter spredt mer ut, men de som er der, gjør det fremragende ved alle lysforhold, brennvidder og motivtyper.

Som det første profesjonelt orienterte speilreflekskameraet har det nye 5D muligheter for autofokus med ansiktsgjenkjennelse i forbindelse med live view. Det er den hittil beste vi har sett. Der de fleste kompaktkameraer må se ansiktet rett forfra for å kunne fokusere på det, fanges selv ansikter i profil med dette kameraet.

Den helt store svakheten er at autofokusen ikke er kontinuerlig ved live view. Man må trykke på knappen AF-ON bak på kameraet før det skjer noe som helst. Det gjelder også under videoopptak. Det langt billigere Sony Alpha350 kan fokusere kontinuerlig under live view.

Fordi speilhuset er større på et full-frame-kamera, blir søkerbildet det også, og det er en ren fornøyelse. Søkeren er klar og tydelig. Vil man ha hjelpelinjer, krever det likevel mattskiven EG-D til 429 kroner.

Lcd-skjermen er på 3,0 tommer og i absolutt toppklasse med 920 000 piksler og en synsvinkel på 170 grader. Canons nye menysystem er klassens beste, og den eneste svakheten er at knappene oppå kameraet er for like og sitter for tett til at de er enkle å betjene når man har kameraet for øyet. Et ekstra batterigrep gir enda bedre ergonomi med en spesiell utløser til

Les resten af artiklen i DIGITAL FOTO nr. 18/2008

Kanskje du er interessert i...