Snølandskap med en elv og snødekte trær
© Shutterstock

5 enkle tips som gir deg bedre snøbilder

Det er ikke så vanskelig som man skulle tro, å ta flotte landskapsbilder i snøvær. Du må bare kunne disse teknikkene og triksene.

5. desember 2017 av Kathrine Anker

Snø og kalde fingre kan gi deg en tilleggsutfordring når du skal fotografere i snøen om vinteren. Men frykt ikke - med disse tipsene får du lett blinkskuddene i boks.

1. Få kontroll på hvitbalansen

Du har sikkert prøvd å fotografere et flott, kritthvitt snølandskap for så å bli veldig skuffet når resultatet er et blått eller grålig bilde. Det skyldes som regel at hvitbalansen er feil. 

Et godt tips da er å unngå automatisk hvitbalanse, for kameraet blir lurt av de mange nyansene av hvitt. Prøv i stedet med innstillingen overskyet og se om resultatet blir bedre. 

Hvis du fotograferer i råformat, kan du justere hvitbalansen etterpå i bildebehandlingen og få flotte, hvite snøbilder.

Med boken vår Photoshopskolen får du kontroll på bildebehandlingen i både Lightroom, Photoshop og Elements. 

Akkurat nå får du 2 utgaver av Digital FOTO samt Photoshopskolen for bare 49 kroner. Da får du selvfølgelig også tilgang til Fordelssonen med mer enn 400 kurs om fotografering og bildebehandling. 

2. Unngå undereksponerte bilder

Snødekket åker med hvitt tre

For å unngå at snøbildet ditt blir for mørkt eller blålig må du justere på eksponeringen.

© Shutterstock

Kameraet ditt vil se all den lyse snøen og tro det må kompensere for de lyse fargetonene ved å gjøre eksponeringen mørkere. Derfor er det lurt å overeksponere litt når du fotograferer et snølandskap. 

Bruk eksponeringskompensasjon for å få inn mer lys. Du kan justere eksponeringskompensasjonen ved å trykke på knapppen +/- på kameraet ditt og vri på innstillingshjulet.

3. Bruk histogrammet

I snøen er det ikke sikkert at du får et riktig inntrykk av bildet på en liten LCD-skjerm på baksiden av kameraet. 

Bilder med korrekt eksponering kan se utbrente ut, og undereksponerte bilder kan se bedre ut enn det de er. 

Bruk derfor kamerahistogrammet, som du finner ved å trykke på Display-knappen på baksiden av kameraet. 

4. Pass på fotspor

Det er irriterende å ha funnet den perfekte komposisjonen og oppdage at du har ødelagt forgrunnen selv ved å gå rundt og sette fotspor i den uberørte snøen. 

Tenk på hvor du går, og hold hele tiden øynene åpne for potensielle motiver foran deg.

5. Fjern dalende snø

Portrett av barn i snøen.

Hvis lukkertiden din er lengre enn hastigheten på snøfnuggene, rekker ikke kameraet å fange dem. 

Dalende snø kan se romantisk og stemningsfull ut, men det kan også blir rotete og distraherende i bildet. 

Du kan fjerne uønsket snø ved å sette kameraet ditt på stativ og fotografere med lang lukkertid, slik at kameraet ikke rekker å fange de fallende snøflakene. 

Hvis du fotograferer i råformat, kan du lett fikser på mye forskjellig i bildebehandlingen. I denne artikkelen ser vi på hvordan du retter opp farger og lys gjennom fem enkle trinn i Lightroom.