Bli en bedre sportsfotograf

Bli en bedre sportsfotograf

Få bedre sportsbilder med disse 5 tipsene

Med utradisjonell komposisjon og de riktige kamerainnstillingene får du enda bedre sportsbilder. Vi har samlet 5 raske tips.

1. Skru opp hastigheten

Still inn kameraet for høyt tempo før du begynner.

Velg kontinuerlig autofokus (AF-C eller AI Servo) og still kameraet til å ta kontinuerlige bilder med høy hastighet.

2. Hold kameraet skjevt 

Å holde kameraet litt skjevt så horisonten ikke er helt rett kan ofte gi en mer dynamisk og spennende komposisjon. Samtidig signaliserer det masser av action.

3. Få kameraet ned 

Mange profesjonelle sportfotografer sitter på idrettsarrangementer. Det er ikke bare for komfort, men også fordi bildene ofte blir bedre når kameraet er i en lav posisjon.

Da kan du isolere sportsutøverne fra underlaget bedre, og du får en mer dramatisk vinkel.

4. Velg riktig program 

Blenderprioritet, kalt A eller Av, fungerer ofte optimalt. Da kan du også styre lukkertiden ved å endre på blenderen.

Bruk Auto-ISO eller justér ISO manuelt for å få en akseptabel lukkertid.

5. Bruk stor blender 

Ofte er det bare en enkeltperson, for eksempel en sykkelrytter eller tennisspiller, som er hovedmotivet.

Med stor blenderåpning på f.eks. F2.8 får du lav dybdeskarphed, og kan dermed sløre bakgrunn og forgrunn.

Det gjør det også mulig med hurtigere lukkertider som kan fryse bevegelsene.

Les mer 

I Digital FOTO kan du lese et intervju med den australske sportsfotografen Jason O’Brien. Han fotograferer på de største tennisarenaene, og har blant mye annet fanget Roger Federers mest berømte slag.