Høye bygninger med glassfasader sett nedenfra

Det kan være vanskelig å ta arkitekturbilder, men de kan også bli utrolig flotte og kunstneriske. 

© Shutterstock

3 små forbedringer som gir deg bedre arkitekturbilder

Du kan ta arktitekturbilder hele året og på alle tider av døgnet. Men hvis du vil ta originale og spennende bilder, må du bruke de små grå.

11. oktober 2017 av Kathrine Anker

Du har sikkert opplevd at linjene på bygningene buer seg på merkelig vis i bildet ditt, eller at en bygning ikke ser i nærheten av så prangende ut på bildet som i virkeligheten.. 

Det er det heldigvis råd for.

Disse tre små forbedringene giver øyeblikkelig bedre resultater når du er ute for å fotografere arkitektur. 

1. Tenk på omgivelsene

Byarkitektur og veier fotografert med lang lukkertid, slik at det oppstår trafikklysspor

De omkringliggende veiene setter størrelsen på bygningene i perspektiv.

© Shutterstock

En stor, dominerende bygning kan miste noe av prakten, hvis du ikke kan se hva den står i forhold til. 

Derfor bør du inkludere litt av omgivelsene, for eksempel parken rundt slottet eller de lavere bygningene rundt en stor kirke. 

Du kan også vise størrelsesforholdet ved å ha med mennesker i bildet.

2. Slå av bildestabiliseringen fra

Du får skarpere bilder hvis du slår av bildestabiliseringen– når du fotograferer med stativ, vel å merke!

3. Rett opp fallende linjer

Kirke fotografert nedenfra

Linjene på bygningene kan bli feil når du retter objektivet oppover.Men det er enkelt å fikse fallende linjer. 

© Shutterstock

Når du fotograferer bygninger og retter kameraet litt oppover for å få med alt, får du fallende linjer. 

Mange arkitekturfotografer bruker specielle og dyre perspektivkontrollobjektiver som forhindrer de uønskede, buede linjene i bildet. Men du kan også rette opp fallende linjer i bildebehandlingen. 

I Photoshop bruker du filteret Objktivkorrigering, hvor du velger Egendefinert og justerer på skyveknappene under Transformer.

Les hele artikkelen i bladet Digital FOTO

I Digital FOTO nummer 15 får du åtte sider om arkitekturfotografering, hvor du blant annet lærer hvordan du bruker sidelys, motlys og kunstig lys. 

Du lærer også, hvilke objektiver som er best for arkitektur, hvilke apper som er nyttige og hvordan du finner gode, spennende motiver.

Kjøp bladet i en bladbutikk nære deg, eller tegn et abonnement og få Photoshop-boken vår med 142 sider med tips og triks til Adobe-programmene samt to utgaver av Digital FOTO for bare 49 kroner.