Forrykende bilder med røyk

Få forrykende bilder med røyk og blits

Hvis du har et kamera på stativ og en ekstern blits, er du allerede godt på vei for å kunne ta interessante bilder av røyk.

Om vinteren finnes det mange fotoprosjekter man kan kaste seg ut i inne i varmen.

Røyk er et av disse, for røyk ser aldri lik ut, og utfordrer deg bl.a. på lyslegging og fokusering. 

Slik fanger du røyken

  • Bruk et svart tøystykke eller papp som bakgrunn.
  • Sett røkelsespinnen ca. 30 centimeter fra bakgrunnen.
  • Sett opp blitsen din med fjernutløser, ca. 30 cm fra røkelsespinnen, og fyr den av fra siden. Pass på at blitslyset ikke treffer bakgrunnen.
  • Sett kameraet på stativ, drøye 80 centimeter fra motivet.
  • Still blits-zoomen til f.eks. 105–200 mm for å få konsentrert belysningen best mulig i røyken. Justér evt. utladningen til blitsen med blitskompensasjonen.
  • Fotografér i råformat, slik at du kan leke videre i bildebehandlingen.
  • Velg det programmet du liker best. Vi brukte P, slik at kamera-automatikken hjalp oss på vei. 
  • Bruk manuell fokus, og fokusér på spissen av røkelsespinnen.

Når lyset treffer røyken fra siden, forsikrer du deg om at du alle detaljene i røyken til å skjære igjennom på den svarte bakgrunnen. Hvis lyset treffer bakgrunnen, vil den ikke se svart ut. 

Røkelsespinner koster helt ned til 20 kroner for 20 stk, og de kan kjøpes i f.eks. helsekost- og nettbutikker. Husk å lufte ut jevnlig, for røyken og lukten kan sette seg i hjemmet.

I magasinet Digital FOTO 2/2017 kan du lese alle detaljene om å fotografere røyk, og du får en guide til å gjøre røykbildene enda finere i Photoshop. 

Tegn et abonnement nå, og få adgang til fem siste utgavene på mobil eller nettbrett med Wype-appen.