Fotograf tester klassisk Top Gun-stunt

Fotograf gjenskaper klassisk triks fra Top Gun

Det er 30 år siden filmen Top Gun hadde premiere, men det hindrer ikke en amerikansk fotograf i å teste stuntet med det berømte cockpit-bildet i filmen.

27. september 2016

Er det virkelig mulig for Goose i filmen Top Gun å fotografere ned i cockpiten på sin russiske konkurrent? Og hvis det er mulig å bringe flyene så tett på hverandre, hvordan ville da et bilde ha sett ut?

Det bestemte den amerikanske reklamefotografen Blair Bunting seg for å finne ut av, og med litt overtalelse lyktes det ham å få flyoppvisninglaget The Patriots Jet Team med på idéen.

Utstyrt med tung Hasselblad

I filmen bruker Tom Cruise et enkelt Polaroid-kamera, mens Blair Bunting hadde alliert seg med et Hasselblad H6D med et 35–90 mm-objektiv for å være sikker på å få tatt et godt bilde.

Det var muligens ikke det smarteste kameravalget, for det kilotunge kameraet danset rundt i cockpiten, og det var bare flaks som gjorde at Blair Bunting ikke brakk kragebenet under utfordringen.

Etter en halvtimes flyging var pilotene så trygge på turbulens og skiftende vinder i luften over Miramar Base utenfor San Diego i California at øvelsen kunne begynne.

På forhånd hadde Blair Bunting trent på mulighetene for å fotografere med hodet hengende nedover, og jobbet med å kunne sette de forskjellige innstillingene.

I videoen forklarer Bunting prosjektet og viser fram det endelige resultatet

Svært kort lukkertid og gaffa

Bunting satte kameraet til korteste lukkertid og brukte første forsøk på å prøve å betjene innstillingene i stedet for å prøve å få et godt bilde, mens han hang i sikkerhetsselen og glodde direkte ned på bakken under seg.

Objektivet hadde han beskyttet med gaffatape, og han presset det helt mot glasset i cockpiten mens han ropende forsøkte å dirigere de to flyene tettere på hverandre.

Da flyene bare var noen få meter fra hverandre, knipset Blair Bunting en serie uten å kunne se hvordan det egentlig så ut. Først tilbake på basen så han hvilket resultat han hadde fått.

Men ja, det lot seg gjøre - og resultatet finner du her.