Uvær, lyn, storm

7 tips til å fange uvær

Stormjageren og fotografen Mike Olbinski gir her 7 enkle tips for å fange lynnedslag, stormer og andre vakre himmelfenomener.

6. april 2016

Tip 1: Posisjonen din Hvis du skal ta bilder av lyn, så finn en forhøyning å stille deg på. Ikke stå under tordenværet. Hvis du kan se hvor det slår ned, har du et veldig godt utgangspunkt.

Tip 2: Stativet Bruk et stativ for stabilitet. Gør det bredere, enn det du normalt ville ha gjort, da du ofte er på et sted, hvor underlaget er veldig ustabilt.

Tip 3: Eksponering Sørg for å ha et kamera, som er bra på lange eksponeringer - minst 10-15 sekunder.

Tip 4: Lyn-trigger Du kan vurdere en lyn-trigger, som forteller kameraet ditt, når et lyn slår ned, så det tar bildet til riktig tid.

Tip 5: Timelapse og stillbilder Bruk flere kameraer. Sett opp to til timelapse, og ha et i hånden for å ta stillbilder.

Tip 6: Dropp ekstrautstyret Ikke ta med for mye ekstrautstyr. Til syvende og sist distraherer det mer, enn det er til hjelp. Du har få minutter på deg for å få det riktige bildet, og det er aller best å bare ha et kamera og eventuelt et stativ.

Tip 7: Utstyret er ikke superskjørt Ikke vær for forsiktig med utstyret. Mange kameraer fikser litt regn helt greit, så lenge det ikke treffer linsen og ødelegger bildet. 

Her forteller vi deg hva utstyret egentlig kan tåle av regn. I tillegg får du noen gode råd om hvordan du kan sørge for at utstyret holder.