Lynnedslag ved hav

Et lynnedslag er over (lyn)raskt - og derfor krever det litt forberedelse å fotografere fenomenet.

© Johannes Plenio

Slik fotograferer du lyn

Du kan være så heldig å fange et lynnedslag med et håndholdt kamera, men vanligvis må det litt mer til. Her har du to teknikker som vil øke sjansene dine for å ta det perfekte bildet.

23. mars 2016

Du må være like heldig som en Euro Jackpot-vinner for å fange lyn bare ved å holde utløserknappen nede når det braker løs. 

Vidvinkel, stativ og lang lukkertid øker sjansene dine kraftig.

Her får du to teknikker du kan bruke når du vil fotografere lynnedslag.

Begge teknikkene begynner med at du må sette kameraet på et stativ og forsikre deg om at horisonten er rett. Deretter må du zoome ut på vidvinkel, fokusere manuelt på uendelig, sette ISO-verdien til 200 og rette kameraet mot tordenværet.

Et objektiv med stor vidvinkel vil øke dine mulighetenee for det perfekte bildet.

Enkel teknikk for å fotografere lyn

  • Helst bør det være mørkt eller tusmørke.
  • Det er en fordel å ha en fjernutløser til kameraet for å unngå vibrasjoner. 
  • Sett kameraet til ISO 200, lukkertid på åtte sekunder og blender F8.0.
    Knips, sjekk eksponeringen og tilpass blenderen etter lysforholdene. Du kan også bruke Bulb og en trådutløser.
  • Trykk på utløseren like før du tror det vil komme et lynnedslag. Du må regne med å ta mange bilder.

Avansert teknikk for å fotografere lyn

  • Sett på en utløser som for eksempel en Miops Smart på kameraet. Den kan bli utløst av lynglimt, og prisen er ca 2000 kroner. Kjøp den med en kontakt for kameramodellen din.
  • Sett kameraet på P. Etterstill lysfølsomheten til utløseren hvis den er for følsom eller ikke reagerer i det hele tatt.

> Her kan du lese om 7 enkle tips for å fotografere uvær