Slik knipser du fascinerende nordlys

Vintermånedene gir gode muligheter for å fange lysfenomener på den mørke nattehimmelen. Det krever noen enkle fotografiske ferdigheter og få hjelpemidler. Du må bare ha god tålmodighet.

Aurora borealis, som nordlys også kalles, er et av nattehimmelens mest fantastiske lysfenomener, og mange fotografer ser det som en stor utfordring å få med seg flotte bilder hjem fra vinterferien. Nordlyset opptrer fra august til april, men er tydeligst i vintermånedene nær polarsirkelen, der man kan oppleve det rett over hodet. I dette avsnittet av Fotoskolen ser vi nærmere på fenomenene og hjelper deg i gang med å ta flotte nordlysbilder.

Dette trenger du

Når du skal i gang med å fotografere nordlys, må du ha et godt speilrefleks- eller systemkamera samt en kraftig vidvinkel. Kitobjektiver kan til nød brukes, men de beste bildene får man med brennvidder i området 10-20 mm. Et stativ må du også ha med, pluss en hodelykt. Den er til stor hjelp når du skal stille inn kameraet i mørket. En fjernutløser kan også være kjekt å ha hvis man vil unngå rystelser ved de lange lukkertidene. Alternativt er kameraets selvutløser også en fin mulighet.