Slik knipser du fyrverkeri

I morgen er det nyttårsaften. Det betyr også, at det er årets store fyrverkeribegivenhet. Her får du fem tips for å ta de beste fyrverkeribildene.

18. desember 2015

Når nyttåret skytes inn, er det samtidig en fantastisk mulighet for å knipse noen utrolig flotte kvelds- og nattebilder i et helt spesielt lys. For å komme hjem med noen skarpe bilder som gnistrer, er det imidlertid en rekke ting du må huske. 

Her får du de fem viktigste tipsene til å knipse bedre fyrverkeribilder:

  1. Finn deg en god plassering, hvor du har et godt overblikk over kveldens fyrverkeri. Er du i byen, så velg et sted med høy beliggenhet. Håp på skyfri himmel, det gir den beste bakgrunnen.
  2. Ta med et stativ, siden lukkertidene skal være svært lange. Bruk veldig gjerne en vidvinkel. Det gir et flott overblikk. Med en telelinse kan du dessuten fange enkeltelementer når de eksploderer.
  3. Sett kameraet på manuelt program. For å få lysstriper fra fyrverkeriet, så velg lang lukkertid, f.eks. 10 sekunder. Velg en liten blenderåpning som F11 for å få god dybdeskarphet.
  4. Sett ISO til 100 som utgangspunkt, men skru opp hvis bildene dine blir for mørke.
  5. Knipser du jpeg, så sett hvitbalansen til Hvitt fluoriserende lys eller Dagslys, altså rundt 4000 til 5200 kelvin. Det gir den beste fargegengivelsen. Knipser du raw, kan du justere i bildebehandlingen.

Godt nyttår!