Slik tar du perfekte bilder av månen

Vintertid er stjernetid. Akkurat nå er det perfekte tidspunktet for å forevige månen med speilreflekskameraet.

19. desember 2012

Du kan selv ta vellykkede astrobilder av månen med speilreflekskamera, og det krever ikke noe spesialutstyr. 

Ekspertens 5 beste tips

  1. Vær oppmerksom på hva som skjer på himmelen. Internett kan forberede deg på begivenheter som meteorsvermer, nordlys, kometer samt Månens og planetenes stilling.
  2. Finn et godt sted å fotografere himmelen. Hvis du ikke bor på landet, så pakk ryggsekken og kjør ut der hvor bylysene ikke lenger drukner Melkeveien i lysforurensning. 
  3. Avfinn deg med at de planlagte bildene kanskje ikke lykkes første gang. Gled deg i stedet over at det kommer en ny klar kveld senere, hvor bildene sannsynligvis lykkes bedre.
  4. Lyssterk kvalitetsoptikk er en fordel til lyssvake motiver. Kamerahus med ny støysvak prosessor kan gå opp i ISO. Begge deler koster penger, men optikken er viktigst. 
  5. På kalde vinterkvelder kan det komme dugg på kameraet og frontlinsen ved lange eksponeringer. En oppladbar eller en Zippo håndvarmer settes under objektivet med en strikk og holder det duggfritt.

I artikkelen kan du lese alt om hvordan du gjør det. Vi forteller deg også, hvordan du foreviger andre himmellegemer.