Ta flotte bilder av månen

Fullmånen er fasinerende, men hvordan får du de beste bildene av månen, og til hvilke tider er det best å fange månens magiske skjær?

26. juli 2016

Uansett kamera eller brennvidde på objektivet, så er det mulig å ta stemningsfulle bilder der månen befinner seg.

Du kan forøvrig gjøre flere ting for å forbedre månebildene dine og rollen månen skal spille i motivet ditt.

Et kjapt tips for å treffe en korrekt eksponering er å stille kameraet på manuell, ISO 100, F/11 og en lukkertid på 1/250 sekund.

Det burde gi deg mulighet for å fange detaljene i månens overflate. Det kan naturligvis være nødvendig å justere litt på blender eller lukkertid, men som utgangspunkt kan du enkelt ta bilder av månen uten bruk av stativ.

Månen ved forskjellige brennvidder

1. Sjekk månens plassering

Det finnes flere forskjellige apper til smarttelefoner, f.eks. SkyGuide, som viser hvor på himmelen månen vil befinne seg på et gitt tidspunkt.

De kan brukes til å planlegge fotograferingen med tanke på forgrunn og annen belysning.

2. Knips ved fullmåne

Knipser du ved fullmåne, vil du få et klarest mulig bilde av månen.

Ønsker du å få med tydeligere kratere i bildet ditt, vil det være best å fotografere når det er halvmåne for så å finne motiver i nærheten av månens kant, hvor skyggene fra månekraterne vil være tydeligere.

3. Månen skifter farge og intensitet

Når månen står opp og henger i horisonten, vil den være et stemningsfullt motiv - med et flott rødlig skjær når lyset passerer gjennom en tettere del av jordens atmosfære.

Månen vil derimot ha et klarere lys dersom du fotograferer den rett over hodet ditt.

Som abonnent kan du gratis laste ned artikkelen fra Digital Foto om den makeløse månen, hvor du får mange flere tips for å få de beste månebildene.