Vei med billys som lysstriper
Lysstriper

Med lang lukkertid kan du skape flotte striper av lys.

© Shutterstock

3 gode tips for å fotografere veier

Flotte, rette landeveier innhyllet i tåke eller buktende fjellveier egner seg godt som motiver – og heldigvis er de alltid like rundt hjørnet. Her får du tre gode tips til å fotografere dem.

19. april 2017 av Louise Hagemann

Veibilder er en flott anledning til å jobbe med linjer, komposisjon, farger, effekter og grafiske uttrykk, og det kan være veien(!) til fantastiske bilder.

Her får du tre tips for å gå ut og fotografere veier.

1. Lag lysstriper

Stå et sted der du kan få god oversikt over en god del av en travel vei, f.eks. en gangbro. 

Bruk stativ og en lukkertid på minst 20 sekunder, så du får inn mye lys fra billysene i eksponeringen. Slå av bildestabiliseringen og bruk en så lav ISO-verdi som mulig. 

Velg en liten blenderåpning, F8.0–F16, og knips rett etter solnedgang, så du får med kveldshimmelen.

2. Jobb med perspektivet

Det kan være vanskelig å få den riktige dybdefølelsen i veibilder. 

Gå ned på kne, slik at du er nærmere overflaten og kan skape en forgrunn. Hvis du knipser med vidvinkel, vil perspektivet bli voldsommere. Det passer fint til f.eks. en øde landevei. 

Bruk tele for å "presse sammen perspektivet" og skape et flatt, grafisk uttrykk, f.eks. hvis du fotograferer ned på en vei som bukter seg gjennom landskapet.

Buktende vei i England
Buktende vei

Bruk en tele for å komprimere perspektivet.

© Shutterstock

Les også: 5 norske broer du bør ta bilder av

3. Bruk en app

Bruk en app til å få orden på hvor du skal legge fokus for å få optimal dybdeskarphet for kameratype og objektiv. 

En app kan hjelpe deg med å stille fokus, så mer av forgrunnen kommer i fokus. Simple DoF Calculator til iOS fungerer fint og koster 22 kroner. For Android finnes det en DOF Calculator som er gratis.

Tegn et abonnement på Digital FOTO, og les bladet med én gang på smarttelefon eller nettbrett med Wype-appen. Her får du også tilgang til de fem nyeste utgavene av Digital FOTO.