Tegn et abonnement på Digital FOTO, og les hele artikkelen nå på smarttelefon eller nettbrett 

3 tips for å fotografere lav sol på nye måter

Solnedgangen er et av de fineste tidspunktene for fotografering - og du får gode muligheter for å gi portrettene, landskapsbildene, bybildene og annet noe helt eget når himmelen eksploderer i oransjerøde toner.

29. juni 2017 av NM

Solnedgangens oransjerøde farger oppstår fordi kveldshimmelen inneholder støv og lite fukt. Det er med på å skape farger når solen kommer i en lav vinkel og må lyse gjennom alt støvet før lyset treffer deg. 

At lyset får en mindre direkte reise gjør at lys med korte bølgelengder vil bli sortert ut, mens lys med lange bølgelengder, fortrinnsvis de rødlige fargetonene, vil komme fram. 

Her er tre ting du kan teste neste gang du fotograferer solnedgangen:

1. Fotografer gjenspeilingen av solnedgangen

Det er verdt å prøve å ta bilder av gjenspeilinger når solen står lavt.

Prøv f.eks. å la solen speile seg i glassfasaden på skyskrapere, eller la den bli speilet i overflaten på en innsjø.

Solnedgangfargene blir reflektert i bygning
Fasader fanger fargene

Du får den beste gjenspeilingen ved å fotografere i en skrå vinkel, f.eks. oppover en skyskraper. 

© Shutterstuck

2. Bruk eksponeringskompensasjonen

Lysmåleren i kameraet kan bli lurt av den skarpe, lavtliggende solen. 

For å få flere detaljer i kveldshimmelen kan du med fordel bruke eksponeringskompensasjonen når du fotograferer. 

Skru ned til f.eks. -1 - så har du et bedre utgangspunkt for bildebehandlingen.

3. Få stjernestråler i bildet ditt

Med litt kreativ bruk av kameraet kan du få solen til å skape stråler på bildene. 

Det gjør du ved å blende langt ned, f.eks. til F22. 

Når du gjør det, vil sollyset bli bøyd av på blendergardinene i objektivet, noe som skaper strålenes stjerneffekt. 

En liten blenderåpning gir stjerneeffekt
Blenderen gir stjernestråler

Du får de beste strålene når lyskilden er liten og punktformet. 

Det fungerer også på punktformede lyskilder, f.eks. gatelys, billys osv.

Tegn et abonnement og les hele bladet nå på smartelefon eller nettbrett med Wype-appen. Her får du også tilgang til de fem nyeste utgavene av Digital FOTO.