Fotografer den blå timen

Fotografer den blå timen

© Pierre Rindsig // Unsplash

6 raske tips til å fotografere i blåtimen

Den blå time er et helt spesielt tidspunkt for fotografer. Himmelen skifter til en vakker nyanse av blått, og lyset er mykt og lekkert, så du ikke må tenke så mye på hardt lys og skygger.

1. september 2017

To ganger daglig - like før soloppgang og like etter solnedgang - opplever du blåtimen. Det varer 20-40 minutter alt etter været og hvor i verden, du befinner deg.

Sjekk når solen står opp og går ned i ditt område, og planlegg å være der i god tid. På denne nettsiden kan du sjekke det på forhånd.

1. Knips med lukkertidprioritet S/tV

Solen er gått ned, og selv om det ikke er helt mørkt, trenger du lang lukkertid for å få inn nok lys i kameraet ditt. Med lukkertidprioritet stiller du inn lukkertiden manuelt - ett til seks sekunder gir gode resultater. Kameraet vil så velge blender for deg (og ISO, hvis du velger auto ISO). Det gjør jobben litt enklere.

2. Bruk fjernkontroll eller selvutløser

Når du trykker på utløseren, vil du ryste kameraet og få uskarpe bilder. Bruk en fjernutløser eller sett kameraets selvutløser til 2 sekunder.

Les også: Få blinkskudd i blåtimen

3. Bruk stativ

Når du bruker en lang lukkertid, vil et stativ hjelpe deg med å få skarpere bilder.

4. Knips i raw

En rawbilde gir deg de beste mulighetene for å redigere bildet etterpå hvis eksponeringen din ikke var helt perfekt. Men du kan også alltids få gode bilder i jpg, hvis kameraet ditt ikke kan lagre i raw.

5. Fang lyset

Velg et motiv med elektriske lys, det gir litt liv og drama i bildene, og det gjør det litt lettere. Men pass på ikke å stå for nærme lyskilder, da risikerer du lens flare.

6. Fang speilinger

Motiver med vann og lys blir flotte i den blå timen. Da kommer speilingene virkelig til sin rett.

Les også: 5 tips til gode bilder med speilinger

Hva bør du fotografere i den blå timen?

  • Bymotiver
  • Trafikkerte gater
  • Strender
  • Havner og marinaer
  • Broer .