Optimal kontrast i motlys

Når man fotograferer rett opp mot sola, blir resultatet et tamt bilde med harde skygger og en blek himmel. Ved å knipse i raw og bruke et par smarte triks kan motivet utmerket gjenopplives og få ny kraft.

22. juli 2013

Kameraet presses til det ytterste når du knipser i motlys direkte opp mot sola. Lysmåleren kjemper en ujevn kamp, for skal det eksponeres etter den skarpe sola eller etter de mørke partiene under trærne? Samtidig har bildebrikken problemer med å fange opp alle detaljene i både høylys og skygger samtidig. Det blir ofte til et kompromiss, som hverken gavner det ene eller det andre. Man kommer likevel svært langt ved dels å knipse i raw-formatet, da det fanger opp langt flere skjulte detaljer enn jpeg, dels ved å eksponere så bare sola brenner ut. Kamerateknikken forklarte vi mye mer om i fotoskolen i forrige nummer av bladet. Her går vi i dybden med den bildebehandlingen som er nødvendig hvis man vil ha optimalt med kontrast og lysbalanse når man har vært ute og fotografert bevisst i motlyset.

Kanskje du er interessert i...