Tåke i skogen

Du kan ta fantastiske bilder i tåkete vær.

© Naumenko Aleksandr / Shutterstock

Tre triks for å fotografere tåke

Tåkete og disig vær kan forekomme året rundt, og hvis du bruker det riktig kan du få massevis av flotte bilder med et litt eventyrlig preg.

7. mars 2017 av NM

Tåke kan brukes som et ekstra element, spesielt i landskapsbilder men andre sjangere kan også få nytt liv med litt tåke. 

Her er tre triks som får deg i gang.

1. Den korrekte eksponeringen

Først og fremst bør du ta med et kamerastativ, da blir det mindre risiko for rystelser og bildestøy.

Tåken er flyktig, så lukkertiden må ikke være langsommere enn 1/10 sekund, da du ellers risikerer at tåken bare slører fordi den flytter seg for raskt.

Bruk en blender på cirka F8.0 til F11 hvis du fotograferer landskaper for å sikre en lang dybdeskarphet. 

Lysforholdene varierer mye etter hvor tett tåken er, så se dette som veiledende. 

Husk å stille inn eksponeringen manuelt, da automatiske programmer som f.eks. A og Av kan få det vanskelig i tåke.

2. Finn et flott motiv

Tåke over vannet

Med en interessant for- eller mellomgrunn er du godt i gang. Her er speilingen i en innsjø brukt i komposisjonen. 

© Khritthithat Weerasirirut / Shutterstock

Du får de flotteste bildene hvis du tenker over komposisjonen underveis. 

Det fungerer godt å plasere et motiv i for- eller mellomgrunnen, så noe står helt skarpt og kan bryte med tåken i bakgrunnen. Det kan du f.eks. klare med silhuetter.

Les også: 3 kompositionsregler du skal kende

3. Her finner du tåken

Du har best mulighet for å finne tåke ved daggry og når solen er på vei ned. 

Du kan også være heldig inne i skogen, eller ved å gå mot dalsøkk da den tunge tåken synker mot bakken.