Les også

Vilt vær

Få flotte bilder av vannet

Det våte elementet byr på fantastiske motiver, og da mange nye speilreflekskameraer har mulighet for å utvide ISO-området, er det blitt lettere å lage silkemyke bilder.

18. juli 2012

I denne artikkelen her lærer du alt om hvordan du får flotte vannbilder.

Vann er nødvendig for alt liv og dekker omtrent 70 prosent av jordas overflate, så bare av den grunn fortjener det våte element fotoentusiastens store interesse. Samtidig er det et utbytterikt motiv – både fordi det gir virkelig flotte bilder, og fordi du får mange morsomme timer når det lekes med lukkertiden.

Det menneskelige øyet oppfatter vannets bevegelse med det som tilsvarer en lukkertid på mellom 1/60 og 1/125 sekund. Det er sjeldent det mest spennende tidsintervallet å betrakte det våte element med, men heldigvis gir kameraet oss muligheter for nærmest å stanse tiden, med lange lukkertider. Det er slik du oppnår de karakteristiske, silkemyke vannsporene. Man får til dette ved hjelp av en kombinasjon av lav ISO, gråfiltre og en liten blenderåpning. Man kan også fryse vanndråper i luften ved å velge en svært rask lukkertid i stedet.

Vi mennesker kan ikke leve uten vann, og når du har lest denne artikkelen, vil du som garvet fotoentusiast heller ikke kunne leve uten det våte elementet som motiv.

Den optimale lukkertiden Den helt rette lukkertiden avhenger både av motiv og vannets hastighet. Tenk bare på hvordan vannet i en foss beveger seg langt raskere enn det rislende vannet som renner stille gjennem en liten elv. Det er også stor forskjell på om ville havbølger skal fastfryses som action eller være silkemyke i solnedgangen. Vi har samlet en liste du kan ta utgangspunkt i når du skal innstille kameraet.