Skarpe tips: Kom helt tett på dyrene

Vil du fotografere dyr og fugler, så trenger du ikke kjøre ut til en stor skog. Har du adgang til en park eller en hage, så er du allerede godt i gang.

26. september 2016

Naturbildene dine blir best hvis du låner et par triks fra jegere og bruker dem for å komme tettere på.

Akkurat som jegeren for alt i verden vil unngå å bli oppdaget, så vil du det samme når du skal helt tett på et dyr.

Tips 1: Gå mot vindretningen

Det første og viktigste tipset er at du må gå på riktig måte. Gå alltid mot vinden, for du blir oppdaget umiddelbart hvis du har medvind, og lukten din bæres mot dyret.

Er du i tvil om retningen, så dryss ut litt pepper eller mel, og sjekk i hvilken retning det flyr.

Tips 2: Gli inn i omgivelsene

Ta på klær som glir inn i omgivelsene, og pass på at det ikke lager lyd når du går.

Gå rolig, og se deg godt for. Knekkende grener lager bråk, og de gjør det enkelt for dyrene å oppdage deg på lang avstand.

Tips 3: Knips løs

Noe som til gjengjeld godt kan lage lyd er kameraet. ditt. Sørg for å ta mange bilder, og sjekk eksponeringen din fortløpende.

Ved å knipse fortløpende venner dyrene seg til lyden av kameraet, og du har bedre muligheter for å stå klar med riktig eksponering når muligheten byr seg.

Tips 4: Lokk dyret

Å lokke dyrene til seg kan også være et godt trekk. Hvis du er interessert i fugler, er det fint å begynne med fuglekasser og forballer hjemme i hagen.

Tips 5: Vær beredt

Dyr stikker plutselig av, så det er lurt å være klar for å knipse.

Vil du ha et godt fluktbilde, anbefaler vi å bruke å bruke kontinuerlig opptak og kontinuerlig autofokus, kalt AI Servo på Canon og AFC på Nikon. På den måten er det enklere å holde fokus på et dyr i bevegelse.

En kort lukkertid er med på å gi deg et skarpt bilde, men hvis du er modig og har lyst til å eksperimentere, kan du få enda mer spennende bilder.

Prøv å dele brennvidden med to for å finne lukkertiden, altså 1/150 sekund til 300 mm, og velg en blender på rundt F10. Det slører bakgrunnen og får dyret til å bli framtredende på bildet - så lenge du har kontinuerlig fokus.