Slik fotograferer du dyr om høsten

Høsten er en spennende årstid for dyrefotografer. Skogen er fremdeles full av liv, og ungene fra vårens kull er nå halvvoksne, men fremdeles mer uforsiktige enn de voksne. Se hvordan du kommer tett på, og får det beste ut av utstyret.

17. september 2013

Når vi fotograferer dyr og fugler får vi mange unike opplevelser som kun varer få sekunder, og da er det viktig at kamerautstyret kan betjenes raskt og sikkert, og at vi har full kontroll over teknikkene. Et par av de tingene vi gjerne vil ha kontroll over er lukkertid og blender, og med de nyere kameraenes fine bildekvalitet – selv ved høy ISO – åpner det seg en riktig god mulighet. Et nærmest skjult program som kombinerer det beste fra lukkertidsprioritet og blenderprioritet.

Eksponeringen er bare en av de tingene man må ha kontroll på når man har med dyr og fugler å gjøre. Autofokus, komposisjon og bakgrunn må også være under kontroll, og vi skal jo også tett på dyrene. I denne artikkelen gir vi deg noen av våre beste råd til hvordan du kan komme godt i gang med å få lekre bilder av dyr og fugler om høsten.