Korsedderkopp i spindelvev

Ta flotte bilder av edderkopper med disse 7 tipsene. 

© Shutterstock

Slik fotograferer du edderkopper

Edderkopper tar seg best ut i motlys, men de kan fort bli seende mørke ut mot en lys bakgrunn. Med disse 7 tipsene kan du ta flotte bilder av edderkopper.

12. september 2017 av Kathrine Anker

Det vrimler av edderkopper for tiden, både av sommerens edderkoppunger som nå har vokst seg store, og edderkopper som trekker inn fordi de begynner å kjenne høstkulden.. 

Særlig korsedderkoppen gjør seg bemerket med de store spindelvevene sine, som ser flotte ut etter en kjølig natt, og dugg har lagt seg på trådene.

Det er best å fotografere edderkoppspinn i motlys, men utfordringen kan være at edderkoppen blir seende mørk ut, mens alle de fine detaljene i spindelvevet blir tydelige. Med disse tipsene tar du bedre bilder av edderkoppen.

7 tips for å fotografere edderkoppen

1.  Makroobjektiv

Hvis du har et makroobjektiv, er det en lurt å bruke det til å komme på helt kloss hold og gjengi edderkoppene i virkelig størrelse. Men du kan også ta gode bilder uten.

Her kan du lese mer om hvordan du tar makrobilder uten makroobjektiv. 

Edderkopp i spindelvev

Edderkopper har mange fine mønstre på kroppen og bena, men når du knipser mot lyset, trenger du blits for ikke å miste for mange detaljer.

© Shutterstock

2. Bruk blits

For at edderkoppen skal bli detaljrik i motlyset, må du bruke blits. Du kan bruke den innebygde blitsen.

Her kan du lese mer om hva du også kan bruke internblitsen i kameraet til. 

3. Still inn kameraet

Sett blenderen til for eksempel F16 og lukkertiden til 1/250 sekund.

4. Still blitsen

Sett blitseksponeringen til maks, slik at du får det sterkeste lyset.

5. Unngå å skygge for

Still deg på en avstand der objektivet ikke kaster skygger på motivet.

6. Spre lyset

Hvis blitslyset er for hardt, kan du feste litt hvitt papir rundt blitsen med litt tape. Dermed blir lyset spredd og mykere.

7. Samle lyset

Trenger du derimot å samle lyset, kan du rulle et rør av hvitt papir rundt blitsen.

Her kan du lese mer om hvordan du lager hjemmelagde diffusere til blitsen. 

Tegn et abonnement på Digital FOTO og les bladet nå en smarttelefon eller et nettbrett med Wype-appen. Her får du også tilgang til de fem nyeste utgavene av Digital FOTO.