Slik fotograferer du solnedgangen

Slik fotograferer du solnedgangen

Solnedganger og soloppganger er et yndet motiv for fotografer, men det er ikke alltid så enkelt å fange farger, lys og sted nøyaktig slik man vil.

Vi har sikkert alle målt krefter med det å fange en fantastisk solnedgang på en ferie eller bare hjemme i hagen. Og det er ikke så enkelt som man skulle tro.

Du hjelper deg selv godt på vei hvis du planlegger bildet på forhånd. Finn riktig sted, sjekk på nettet når solen går ned og vær klar i god tid. For når solen først er er på vei ned, går det fort.

Du kan selvfølgelig også fotografere videre når solen er gått ned - særlig hvis det er skyer på himmelen. Det er nemlig da du kan fange de vakre fargene i skyene og himmelen.

Sunset, Unsplash/Christian Bruno

Program

På manuelt program har du full kontrol over alle innstillingene dine, og du er sikker på at eksponeringen din ikke endrer seg fra bilde til bilde.

Programmene blenderprioritert (Av/A) og Lukkertidsprioritert (Tv/S), hvor du legger henholdsvis lukkertid og blender til kamera-automatikken, kan også brukes. Her vil imidlertid eksponeringen endre seg etter hvor du måler lyset, og bildene kan bli forskjellige, selv om du ikke justerer noe selv.

> Les også: Dette kan du med P-programmet

Hvitbalanse

Med automatisk hvitbalanse kan kameraet bli lurt i solnedgangen, og du kan miste de varme, gylne fargene. Still i stedet hvitbalansen til overskyet eller skygge.

ISO

Det er mye lys når solen går ned, så du kan fotografere på lav ISO for å unngå støy. Begynn med ISO 100 og øk den hvis det blir nødvendig.

> Les også: Gearguiden: 3 gode stativer til under 1500 kroner

Lysmåling

Velg partiell- eller spotmåling for den mest presise lysmåling i det lyse området over solen. Husk at lysmålingen gjøres med utgangspunkt i det midterste punktet i søkeren.

Hvis du fotograferer på blender- eller lukkertidsprioritet, må du derfor låse eksponeringen din med AE-L Nikon eller stjerneknappen bakpå kameraet hos Canon.

Knappen låser eksponeringen, og dermed kan du rekomponere bildet ditt etter at du har målt lyset. På manuell slipper du dette, for da justerer ikke kameraet noe automatisk.

Komposisjon

Personer, bygninger eller annet som silhuetter i forgrunnen gir liv og perspektiv til solnedgangen din.

Reflektende overflater, slik som vann og glass, vil gi deg enda flere flotte farger i bildet.

Unsplash - Yudi Susilo

Bilddbehandling

I redigeringen kan du justere og intensivere fargene og lysne skyggeområdene, hvis du vil ha flere detaljer.

Med et lineært filter i Lightroom kan du nøye deg med å lysne f.eks. den nederste delen av bildet.

Husk at du kan justere mer i bildet hvis du fotograferer i råformat - herunder hvitbalanse og eksponering.

> Les også: Bli raskere med tastatursnarveier