Slik tar du bedre bilder av kjæledyrene

Raske bevegelser og uforutsigbare motiver gjør det vanskelig å få gode bilder av kjæledyr, men her får du noen gode tips på veien.

7. juni 2013

Når man har kjæledyr er det alltid gode motiver tilgjengelig. Det er likevel ikke helt enkelt å få flotte bilder av f.eks. hunder og katter, men med følgende råd er du kommet et godt stykke lenger for å sitte igjen med blinkskudd.

Det er lurt å få en person som dyret er fortrolig med, til å hjelpe til under fotograferingen. Da kan du konsentrere deg om å ta bildene mens vedkommende sørger for at dyret briljerer i rollen som fotomodell.

For å forstyrre minst mulig - og for ikke selv å bli forstyrret - kan du med fordel bruke et teleobjektiv.

Lyset er avgjørende for å få gode bilder, og en veldig mørk eller veldig lys pels er en utfordring for lysmåleren. Skinner sola på dyret, risikerer man fort at store deler av pelsen brenner ut til helt hvit, mens mørk pels i skygge bliver kullsvart. Derfor er det en svært god idé å finne et område med skygge eller å fotografere på en dag med skyer. Det bløte lyset sørger for at alle detaljer kommer frem.

Gå for korte lukkertider. Bevegelsene er uforutsigbare og raske, så hold deg gjerne på 1/500 sekund - eller enda bedre 1/1000 sekund eller raskere. Da kan du nemlig fryse dyrets bevegelser. Skru gjerne opp ISO-verdien for å få de korte lukkertidene - mange kameraer kan i dag ta bilder i høy kvalitet på f.eks. ISO 6400.

For at kjæledyret skal tre ordentlig frem i bildet er det viktig med en rolig bakgrunn som står i kontrast til dyret. Velg en mørk bakgrunn til et lyst dyr og omvendt, og prøv å gå for en noenlunde jevn bakgrunn, som f.eks. en blå himmel eller en grønn hekk. I denne artikkelen kan du få mange flere gode råd til kamerainnstillinger, komposisjon og lys når du fotograferer kjæledyr.