4 tips for å få modellen til å posere best mulig

4 tips for bedre posering i portrettbilder

Modeller krever presise og og enkle instruksjoner. Her får du de beste tipsene for å komme i gang med å fotografere mennesker.

En god fotograf må kunne gi enkle og nøyaktige instruksjoner til den han eller hun vil fotografere.

Selv de dyktigste modellene blir bedre og mer avslappede foran kameraet når fotografen hjelper dem til å posere.

Her får du fire tips til hvordan du får fram det beste i modellen.

1: Bruk kvinneformene

Når du fotograferer kvinnelige modeller, får du fram det beste i dem når du lar dem vise sine feminine sider.

Legg hodet lett på skrå, løft haken, dra skuldrene tilbake og sørg for svai i hoftene.

Fotografér modellen litt fra siden og aldri forfra. Ikke ha bena parallelt og plassér den ene hånden på hoften.

2: Bruk stor blenderåpning og lett tele

Knips med store blenderåpninger på mellom f.eks. F4.0 og F5.6, så du får en diffus bakgrunn.

De beste brennviddene for portrettfotografering er 50–135 mm på fullformat og 85–200 mm på et crop-kamera.

Les: Disse fem brennviddene bør du kunne

3: Vis mannens maskulinitet

Når du knipser mannlige modeller, er det viktig at de viser styrke og handlekraft. 

Ut med brystet og rett opp ryggen. Vri kroppen halvveis mot kameraet, og la f.eks. modellen holde armene i kryss eller den ene hånden i lommen.

En avslappet mann kan ha jakken sin hengende over den ene skulderen.

4: Improvisér og bruk pausene

En fotosession er hardt arbeid for modellen. Derfor bør du ta noen pauser, og ta noen bilder der du fanger den naturlige roen som oppstår. 

Improvisér også under fotograferingen. Si noe morsomt, eller velg et litt annen vinkel som får modellen til å tenke på noe annet enn uttrykket sitt.

Du kan finne flere tips til å ta bedre portretter, ha kontroll på hendene og ikke minst lese hva modellene sier om fotografene, i artikkelen i magasinet Digital FOTO 2/2017. Som abonnent kan du laste ned artikkelen gratis på denne siden.