Portrettfotograf gir gode tips for lys i fotostudioet

Det kan være utfordrende å sette lyset korrekt når du skal prøve krefter som studiofotograf. Vi har bedt en portrettfotograf om hjelp.

9. september 2016

Portrettfotografen Mette Lyck jobber med familiefotografering i studioet sitt i København, og hun vet nøyaktig, hvordan lyset må settes i fotostudioet.

Hun bruker et klassisk oppsett med to Bowens-blitser pa? 500 watt, og de peker rett mot bakgrunnen. Dermed er hun sikker på at bakgrunnen får riktig farge - og at f.eks. en hvit bakgrunn blir skikkelig hvit.

Bakgrunnen kan f.eks. være hvit, gra? eller svart. Hvis du vil ha en helt svart bakgrunn, kan den med fordel være av velour. Det suger lyset til seg, og derfor lager det ikke irriterende reflekser.

Med svart bakgrunn må du, i motsetning til med en hvit bakgrunn, unngå at altfor mye lys treffer den, for da blir den ikke helt svart.

Knipser tethered til datamaskinen

Hovedlyset, som også kan være f.eks. en Bowens-blits pa? 500 watt, sta?r som regel til venstre for modellen eller modellene.

Motsatt vil hun enten ha en ekstra lampe eller reflektor for å myke opp skyggene.

Selv fotograferer Mette Lyck med et Canon EOS 5DS, og det er satt pa? stativ. Bildene sendes til monitoren via en kabel, så fort de er tatt. Hun knipser kun i raw og konverterer bildene med raw-konverteren Capture One.

Som regel fyrer hun av alle de tre blitsene på halv styrke med en blender pa? F8.0. Lukkertiden er pa? 1/125 sekund. I studioet bruker hun aldri vidvinkel, og de foretrukne brennviddene hennes er 50 mm og 100 mm.

På bildet kan du se hvordan hun stiller opp for studiofotografering:

1) Et kamera med et objektiv pa? 24–70 mm (FF). Man kan ogsa? skifte mellem objektiver med fast brændvidde pa? 50 mm eller 100 mm.

2) En reflektor myker opp lyset på den motsatt side av hovedlyset fra venstre og demper skarpe skygger.

3) To Bowens-blitser pa? 500 watt peker direkte mot bakgrunnen hvis den er hvit. Skal bakgrunnen være svart, må du unngå at den blir truffet av for mye lys.

4) En Bowens-blits pa? 500 watt brukes ogsa? som hovedlys, og her er den plassert til venstre for modellen.

I artikkelen fra magasinet Digital FOTO, som du som abonnenet kan laste ned gratis over, kan du lese en stor artikel om hvordan du fanger nærvær i bildene dine. Med eller uten fotostudio.