Mor og datter i en park i gråvær

Gråvær er ikke så ille at det ikke er godt for noe - det er en flott mulighet for å ta glimrende portrettbilder.

© Shutterstock

Slik tar du flotte portrettbilder i gråvær

Gråvær er perfekt for portrettfotografering. Se hvor enkelt det er å ta flotte, naturlige portrettbilder når det er overskyet.

26. oktober 2017 av Kathrine Anker

Når solen forsvinner og himmelen blir grå, er det fristende å pakke bort kameraet og holde seg inne. Men i gråvær får du også noen helt unike muligheter til å ta flotte og naturlige portrettbilder, og det bør du ikke gå glipp av. Her kan du se hvordan du kommer i gang.

1. Bruk reflektor 

Kvinne holder reflektor
© Shutterstock

De grå skyene fungerer som en stor softboks som gjør lyset mykere Da unngår du de harde skyggene og skarpe kontrastene som oppstår i solskinnsbilder. 

Men også i gråvær kan det oppstå skygger, så det er lurt å bruke en reflektor for å retningsbestemme det eksisterende lyset mot ansiktet til modellen. Her kan du lese om hvordan du tar perfekte bilder med en reflektor.

2. Gjør det selv

I gråvær fungerer det bra å bruke en reflektor med en gull- eller sølvfarget overflate, for de reflekterer lyset kraftigere. I denne videoen kan du lese om hvordan du kan lage en sølvreflektor selv.

3. Brug udfyldningsblitz 

Barn på strand
© Shutterstock

I gråvær kan du bruke en løs blits til å lyse opp mørke øyepartier. Du bør også justere ned blitsstyrken slik at belysningen ser naturlig ut. Her kan du lese mer om hvordan du bruker blits i dagslys.

4. Blend helt opp 

Kvinne i skog med uskarp bakgrunn
© Shutterstock

Det kan være vanskelig å åpne helt opp og få en flott uskarp bakgrunn i kraftig sollys, for en stor blenderåpning vil slippe inn altfor mye lys. Men i gråvær er det mindre lys, og derfor er mulighetene større for at ta gode portrettbilder med kort dybdeskarphet og nydelig uskarp bakgrunn. 

5. Begrens ISO-verdien

Hvis lysforholdene endrer seg fort – for eksempel hvis solen en gang imellom bryter fram fra bak skyene – kan det være smart å bruke Auto ISO. I menyen på kameraet ditt kan du sette en øvre grense for hvor høyt ISO-verdien kan gå, og dermed blir det ikke bildet for kornete. 

Les også: Slik bruker du ISO-innstillingene