Få riktig bokeh i portrettet ditt
© Shutterstock

Slik tar du naturlige portrettbilder

Portrettbilder blir mest naturlige når både du og modellen er avslappet og trygge. Her får du noen tips for å løfte bildet til et enda mer naturlig nivå.

11. juli 2017

Det viktigste for et vellykket portrettbilde er at uttrykket til modellen blir slik både du og modellen hadde tenkt dere. For å få til det riktige uttrykket er det viktig at du som fotograf kan rettlede modellen, for du har best oversikt bak kameraet.

Det er også viktig at modellen føler seg komfortabel – for ellers kan du nok se langt etter et naturlig smil.

Be aldri modellen om å smile. Det blir lett synlig på bildet og ser aldri naturlig ut. Skap heller trygghet med en lett berøring på skulderen, og bruk interessene til modellen som utgangspunkt for en hyggelig prat.

Den lekre bokehen

For å få portrettet til å stå sterkt i bildet er det viktig at bakgrunnen får passelig med sløring og dermed flott bokeh. Ved store blenderåpninger blir bokehen forsterket. Du kan også bruke større brennvidde, f.eks. 200 mm, for kraftigere bokeh.

Det riktige lyset

Hvis du fotograferer i motlys, er det lurt å bruke spotmåling. Da måler kameraet bare i en liten del av motivet. Mål etter huden til modellen, da er det gode muligheter for at bildet blir korrekt eksponert.

Les mer om portrettfotografering i Digital FOTO nr. 12, hvor du også kan se hvordan brennvidden på objektivet forandrer ansiktet til modellen, og hvordan du kan jukse deg til best mulig bokeh. 

Tegn et abonnement og les hele bladet nå på smarttelefon eller nettbrett med Wype-appen. Her får du også tilgang til de fem nyeste utgavene av Digital FOTO.