Ta best mulig bilder av utefesten.

Hvis du skal fotografere under en sommerfest, er det et godt tips å fotografere folk i situasjoner der de gjør noe annet. Det gir et mer naturlig bilde.

© Shutterstock

Slik fotograferer du festen

Du er invitert og blitt spurt om du kan ta noen bilder underveis. Her er har du et par triks for å ta best mulig festbilder.

9. mai 2017 av NM

Festbilder kan – akkurat som andre portrettbilder – fort se kunstige ut hvis motivene smiler kunstig på kommando i stedet for å se naturlige ut.

Hvis du vil fange det naturlige, bør du som festfotograf prøve å fotografere folk i en situasjon der kameraet ikke er sentrum. Det kan for eksempel være folk som snakker sammen.

Prøv også å få god variasjon på bildevinkler og perspektiv og ved f.eks. å variere mellom nærbilder og oversiktbilder, noe som samlet gir et fint totalinntrykk av dagen. 

Les også: 11 tips for å ta gruppebilder

Forberedelse: Kom i god tid

Møt opp tidlig og få bilder av borddekkingen og sjekk lokalet og området, slik at du vet hvor lyset faller i løpet av dagen, hvor du evt. kan komme deg opp i høyden og ta et fint oversiktsbilde og hvor dagens hovedperson sitter, så du kan plassere deg best mulig. 

Hvis du skal ta portrettbilder av dagens hovedperson, bør du gå en tur i området og finne de beste stedene når det gjelder bakgrunn, men kanskje enda viktigere, å finne lysretningen. 

Bruk eventuelt appen PhotoPills for å se hvordan solen vil flytte seg i løpet av dagen.

Velg riktig fototeknikk innendørs

Hvis du fotograferer inne, må du ha kontroll på teknikken, hvis du vil unngå kornete bilder når lyset blir svakt.

Har du en ekstern blits, bør du bruke den. Bruk aldri blitsen rett mot motivet, men la den bli reflektert - bouncet - mot taket eller veggen ved å vinkle den. Det gir et dusere og jevnere blitslys, og du kan jobbe på lavere ISO-verdier.

Du kan også velge å jobbe med en stor blenderåpning, f.eks.. F1.8, kombinert med en høyere ISO-verdi eller kanskje med auto ISO, der kameraet selv sørger for at ISO-verdien alltid er høy nok, men aldri for høy for situasjonen.