Kvinne fotograferer kirsebærtrær

De vakre kirsebærtrærne blomstrer i mai.

© Shutterstock

Slik fotograferer du våren

En ny og herlig sesong venter på deg og kameraet ditt. Nå er nemlig våren her med alle sine gode fotomuligheter. – Vi viser deg hvordan du bruker dem.

6. april 2017

Tips 1: Bruk motlyset

Vårvarme betyr mange mennesker som hygger seg ute. Ta gjerne bilder av mylderet i motlys for å få med de varme tonene i bildet. 

Når man fotograferer mot lyset, risikerer man imidlertid å få kraftige kontraster i bildet. For å unngå at de lyse partiene dermed brenner ut, kan man bruke histogrammet som guide. 

Slik bruker du histogrammet

  • Få det fram ved å klikke på Info eller piltastene når du ser bildet på skjermen på kameraet.
  • Velg en eksponering som ligger akkurat på kanten av utbrente høylys. Søylene i histogrammet skal dermed ligge over mot høyre del og bare såvidt treffe kanten.

Hvis man eksponerer etter denne metoden, vil også flere detaljer være synlige i de mørkere områdene av bildet. 

Et lyssterkt objektiv gir muligheter for å fotografere til sent på kvelden, og når man knipser på full blender, har man også fordelen av den minimale dybdeskarpheten, slik at man f.eks. kan isolere et enkelt solbelyst ansikt midt i mylderet og få et roligere bilde.

Les også: 3 gode tips ved motlys

Norske destinasjoner med folkemylder i flotte omgivelser
Fine destinasjoner i Norge

Her kan du fotografere folkemylder i flotte omgivelser

Tips 2: Unngå gjennskinn med smart utstyr

Når du fotograferer blomster, så gå etter enkle fargesammensetninger og komplementærfarger, som gul og blå eller rød og grønn. Bruk en motlysblender for å unngå strølys.

Strølys er det sollyset som treffer det fremre linseelementet, sprer seg gjennom de andre og svekker kontrast og fargemetning. Det er også det lyset som kan skape store lysflekker på bildene. 

Bruk evt. et polariseringsfilter, da det kan fjerne gjenskinn i bladene og dermed mette fargene. Filteret tar rundt halvannen blender. 

Solstråler trenger igjennom mellom trærne

Vakre solstråler som trenger gjennom trærne, skaper et nesten overnaturlig lys.

Vakre solstråler som trenger gjennom trærne, skaper et nesten overnaturlig lys. Det krever litt jakt i skogen for å finne fenomenet. 

Lysmålingen kan være ekstremt viktig, siden man lett undereksponerer denne typen bilder med kraftig motlys. Lyset måles derfor best omkring mellomtonene for å unngå både over- og undereksponering. 

Slik får du fram strålene i bildet

  • Still inn kameraet til sentervektet lysmåling.
  • Rett kameraet mot et område i motivet som ikke har skygger eller sollys.
  • Klikk på eksponeringslåsknappen, komponer bildet, og knips.

Tips 4: Kirsebærtrær uten mennesker

Et av vårens flotteste motiver er når japanske kirsebærtrær blomstrer. Den store utfordringen kan være å finne det riktige tidspunktet å fotografere dem på, siden blomstringen gjerne trekker tilskuere, eller trærne bare er plantet der mange mennesker ferdes. Men det finnes løsninger og smarte metoder for å begrense problemet. 

Hvis det er for mange mennesker, kan man øke eksponeringstiden ved hjelp av et ND-filter, slik at den blir lang. Det vil tilsløre folk såpass mye at de stort sett forsvinner, bortsett fra de som står helt stille i eksponeringsøyeblikket. 

Husk å bruke stativ. Det er også en lurt å gjøre det på en vindstille dag, siden bevegelse i blomstene vil sløre til også dem, slik at de blir uskarpe på bildet.

Kirsebærtræer i Norge
Kirsebærtræer i Norge

Her kan du fotografere kirsebærtrær. Sesongen er i mai.

Tips 5: Bruk tele på tåken

En tåkete innsjø

Den mystiske tåken er et lekkert motiv for enhver landskapsfotograf.

Om våren dannes såkalt adveksjonståke når varm og fuktig luft beveger seg over en kald jordoverflate eller kaldt vann. Denne tåketypen er tykk og ses spesielt når været skifter. 

Bruk en kraftig tele på f.eks. 200 mm, eventuelt montert med en konverter på 2,0x. Den lange brennvidden gjør at perspektivet "presses sammen", slik at tåken ser enda tykkere ut, mens de forskjellige bildeelementene ser ut til å ligge i ett lag.

Når det perfekte vårmotivet er i boks, kan du delta i fotokonkurransen vår, der temaet er "Vår" fram til 1. juni.