Knips bilder av familien til julekortet

Slik lager du det perfekte julekortet

Med et par enkle triks kan du raskt lage et julekort som vil gi glede til alle som får det.

29. november 2016

Tradisjonen med å sende julekort er kanskje i ferd med å forsvinne, men det personlige julekortet, der man sier God Jul til sine nærmeste med et bilde, lever fortsatt.

Det enkleste er kanskje å finne et bilde fra året som er gått, men kanskje har barna blitt større, eller kanskje du har fått nye briller, og da ser jo de gamle bildene ut som, nettopp, gamle bilder.

Her får du et par tips til å fotografere hele familien hjemme i stuen.

Få med hele familien

Hvis du ikke har noen til å hjelpe deg med å fotografere hele familien, kan du bruke et stativ og selvutløseren på kameraet eller en fjernutløser.

Sørg for at bakgrunnen er nøytral eller inneholder julerelaterte mønstre, farger eller annet du vil ha med.

Sett familien slik at den danner en stor A. Det gir en harmonisk komposisjon og understreker samhørigheten i familien. I tillegg får du plass på sidene hvis du vil skrive en tekst i selve bildet.

Shutterstock

Få fram smilet

Hvis du vil fange oppmerksomheten til ett eller flere små barn, kan det være lurt å sette en Pez-dispenser i blits-skoen eller et tøydyr på kameraet.

Dermed blir det enklere å få dem til å se i kameraet.

Få med barnet

En skål med risengrynsgrøt, en nisselue og et stearinlys i bakgrunnen, så er scenen satt for det perfekte barneportrettet.

Unngå å bruke direkte blitslys og bruk standardobjektivet ditt eller en kort tele. Bruk en blenderåpning på mellom F3.5 og F5.6, da får du litt sløring av bakgrunnen.

Plasser barnet slik at du får plass til å skrive God Jul på kortet.

Skriv ut og send ut - ha en fantastisk høytid!