To jenter åpner gaver på julaften, god mulighet for herlige julebilder

Det er gode muligheter for herlige julebilder når gavene skal åpnes.

© Shutterstock

Slik tar du de beste bildene på julaften

Jul er lik moro og hygge i dempet belysning, og det kan gi visse utfordringer for deg som vil ta gode, herlige julebilder.

13. desember 2017

Med disse seks tipsene får du gode og festlige julebilder, både på julaften, under julelunsjen og andre innearrangementer i de mørke vintermånedene.

1. Gjør julen hvit

Julen er hygge, og hygge kommer ofte med dempet belysning fra forskjellige lyskilder. 

Det kan gjøre det vanskelig for kameraet ditt å sette riktig hvitbalanse, og derfor kan forsøket ditt på å fange stemningen og ta flotte julebilder resultere i en bildeserie med et stygt, gulaktig fargestkik. 

Hvis du fotograferer i råformat, kan du fikse hvitbalansen i bildebehandlingen. Men hvis du vil vise jpeg-bilder rett fra kameraet og kjapt kunne dele dem i sosiale medier, må du tenke på hvitbalansen før du fotograferer. 

Kameraet ditt har en rekke innstillinger du kan prøve deg fram med, men du får det sikreste resultatet ved å sette hvitbalansen manuelt med et gråkort. Her kan du lese om hvordan du bruker et gråkort, her

I kursboken vår Photoshop-skolen får du full kontroll på justering av hvitbalanse og mye annet. Få boken pluss 2 utgaver av Digital FOTO for bare 49 kroner. 

2. Unngå hardt lys

Familie skåler på julaften eller under julelunsj

Du får mere stemningsfulle bilder ved å bruke det dempede lyset enn ved å tilføre kunstig lys.

I dempet belysning kan det være fristende å bruke blits, men den interne blitsen til kameraet skaper harde skygger og lite flatterende lys som på ingen måte fanger den hyggelige julestemningen. 

Du har mye større sjanse for å få gode og hyggelige julebilder hvis du setter en høyere ISO-verdi. 

Du kan trygt gå opp til ISO 6400 på de fleste nyere kameraer, uten at bildene dine får altfor mye støy. Dessuten kan litt støy være med på å framheve den hyggelige stemningen i julebildene dine.

Noen ganger er motivet bare viktigere enn kvaliteten. 

3. Gratis julebilder

Morsomt julebilde av par med nisseluer og julestokker

Du kan bruke julepynten til å skape morsomme situasjoner som gir festlige julebilder.

Hvis du har en ekstern blits, kan du få bedre og mer naturlige resultater enn med den interne blitsen. 

Det kan for eksempel være nyttig for juleportretter, og du kan få gratis julebilder i stedet for å betale for gode julebilder av familien hos fotografen. 

Husk å bruke en diffuser slik at lyset ikke blir for hardt, eller vri blitshodet mot taket eller veggen slik at lyset blir spredt jevnt i rommet.

Her kan du lese om hvorfor du ikke trenger å bruke en formue på en originalblits til kameraet ditt.

I Fordelssonen får du videoer og maler som hjelper deg med å lage dine egne julekort. Få tilgang til Fordelssonen med ett nummer av Digital FOTO for bare 29 kroner.

4. Bruk det naturlige lyset

Gjennom dagtimene kan selv svakt lys skape en helt spesiell stemning for å gi deg gode eller festlige julebilder. 

Derfor bør du tenke på hvordan du kan bruke lys fra for eksempel vinduer til å belyse motivet ditt. 

Her kan du lese mer om hvordan du tar gode bilder uten blits.

5. Fokuser på ett motiv

Minimalistisk julebilde av detaljer på juletre

Med en minimalistisk komposisjon, kan du få flotte, enkle bilder av julepynt og andre detaljer.

© Shutterstock

Bildene dine blir bedre hvis du prioriterer ett motiv, og holder fokus på det. Men på julaften og under julelunsjer skjer det ofte mye i bildet, og bildene dine kan lett bli seende rotete ut. 

Tenk minimalistisk og prøv å skjære ned på antall elementer i hvert motiv – da blir det lettere å ta gode julebilder.

6. Festlige julebilder

Gutt åpner julegaver
© Shutterstock

Slå på kontinuerlig opptak (bildeserier) når det er tid for å åpne gaver. Da har du mye større sjanse for å fange den brøkdelen av et sekund der ansiktet til mottakeren av gaven lyser opp i et overrasket smil, og å få flotte julebilder av familien.