Portrettbilde av kvinne ved vindu

I vinterhalvåret er det utfordrende å ta bilder inne, for ofte er lyset svakt. Her får du 3 gode råd for hvordan du mestrer innendørsfotografering i svakt lys. 

© Shutterstock

Slik tar du flotte innebilder i svakt lys

I vinterhalvåret er det svake lyset vanskelig å jobbe med, og noen ganger tyr vi til internblitsen, men det er det ingen grunn til. Her har du tre tips for hvordan du tar gode bilder i svakt lys.

14. november 2017 av Kathrine Anker

I de mørke vintermånedene er det ofte fristende å slå på interblitsen i kameraet for å få mer lys i bildet.

Men det er mange ulemper med den innebygde blitsen. Siden den belyser hele motivet forfra, får du mindre dybde i bildet, og lyset fra en interblits er sjelden særlig flatterende. 

Blitslyset kan også fort forstyrre de små øyeblikkene du vil fange under sosiale begivenheter.

Ved å bli oppmerksom på hva du kan gjøre med det eksisterende lyset, kan du få mer stemningsfulle og kunstneriske bilder uten blits. 

Hvis du likevel velger den innebygde blitsen, har vi samlet noen gode råd her. 

Her har du tre tips for å ta bedre bilder inne i naturlig lys.

1. Gå nærmere lyset

Portrett av jente i naturlig lys ved vindu

Lys fra vinduet gir et mer naturlig portrettbilde enn kunstigt lys, og du kan bruke refleksene i glasset kreativt.

© Shutterstock

Avstanden fra vinduet har mye å si for hvor mye dagslys som treffer motivet ditt. 

Hvis du vil ha stemningsfulle inneportretter i naturlig dagslys, kan noe så enkelt som å be modellen om gå et skritt nærmere vinduet gi deg mye mer lys å jobbe med.

2. Ikke frykt høy ISO-verdi

Venner skåler i hyggelig atmosfære fotografert med høy ISO-verdi i lav belysning

Det gjør absolutt ikke noe at ISO-verdien er høy når du skal fotografere kveldsstemning i den mørke tiden.

© Shutterstock

Når lyset er svakt, er det vanskelig å få nok lys inn i kameraet. Da er det nødvendig å øke ISO-verdien, for å få en lukkertid som er kort nok til at du ikke får uskarpe bilder - også selv om du risikerer å få støy i bildet. 

Du har sikkert hørt at du bør strebe etter den laveste ISO-verdien for å unngå støy, men de fleste moderne kameraer har imponerende høy lysfølsomhet, og kan ta gode bilder også på  høye ISO-verdier. 

Dessuten kan litt støy skape stemning, særlig i svart-hvite bilder.

Du kan lage svart-hvitt-bilder på et blunk i Photoshop eller Lightroom. I Fordelssonen kan du finne videoguider, prosedyrer og forhåndsinnstillinger som gjør konverteringen enklere. 

Du kan også bli litt klokere med den store kursboken vår, Photoshopskolen, hvor du får kurs i både Photoshop, Lightroom, Elements og Nik Collection. 

Akkurat nå får du Photoshopskolen samt 2 utgaver av Digital FOTO for bare 49 kroner. 

3. Bruk raske objektiver med stor blender

Sigma 85mm F1.4 DG HSM Art portrettobjektiv med stor blender

Sigma 85 mm F1.4 DG HSM Art er en god kandidat for et raskt portrettobjektiv med stor blenderåpning på F1.4. 

© Sigma

Kitobjektivet ditt har som regel en maksimal blender på F3.5, men med faste objektiver og mer avanserte zoomobjektiver kan du fotografere med blender på for eksempel F1.4 eller F1.8. 

Når du har mulighet for å åpne helt opp for blenderen, kan du hente inn mer lys og holde lukkertiden og ISO-verdien nede. 

Les også: Derfor er et 50 mm objektiv din (nye) bestevenn

Tidligere har vi testet 50 mm-objektiver i Digital FOTO, og her kan du lese om tre 50 mm-objektiver med store blenderåpninger, som klarte seg veldig bra i testen vår. 

En stor blenderåpning gir også flott uskarphet i bakgrunnen. Men du må være ekstra oppmerksom på fokus, som må ligge helt nøyaktig når dybdeskarpheten er liten, for ikke å treffe for eksempel nesen i stedet for øynene.