Solnedgang i oransje lysskjær
Flott fargestikk

Noen fotoregler bør brytes. For eksempel trenger ikke hvitbalansen alltid være nøytral, men kan gi en flott effekt hvis den har et fargestikk.

© Shutterstock

10 fotoregler du må kunne – og bryte

Det er mange regler innen fotografering som skal sikre deg flottere eksponeringer. Men regler er skapt for å bli brutt, og her har du ti fotoregler du bør droppe for å få annerledes og spennende billeder.

4. januar 2018 av Louise Hagemann

Som fotograf – og særlig som nybakt fotoentusiast – blir man introdusert for en haug av regler om hva man skal gjøre og ikke gjøre i jakten på det gode bildet. 

De er til god hjelp for å unngå tabber i begynnelsen, men etter hvert kan reglene bli en unødvendig hemsko. Man kan nemlig fint bryte dem og ta flotte og annerledes bilder.  

1. Knips (ikke) i motlys

Motlys kan skape problemer for lysmåleren, og høylys brenner ut, mens skygger drukner i svart. Men motlys kan også gi en flott effekt og et lysende skjær i for eksempel portrettbilder eller frostfylte trær.

Trær i motlys
Bruk motlys kreativt

Når du knipser i motlys, vil solen nesten alltid brenne ut, så pass på at den ikke tar for mye plass i bildet. Vidvinkel kan være en løsning. 

© Shutterstock

Dette bør du gjøre

Velg lysmålingsmetoden matriks/evaluerende for landskapsbilder og spotmåling for portrettbilder.

Ta et testbilde still inn eksponeringskompensasjonen slik at motivet er velbelyst.

Les også: 3 skarpe tips til modlys

2. Bruk (ikke) vidvinkel til portrettbilder

Vidvinkelobjektiver gir fortegning som gjør ansiktere tykkere. Men omvendt kan de også gi et kreativt resultat.

Low key-portrett
Gro igjen til svart

I histogrammet vil bildet være voldsomt undereksponert, men det fungerer likevel.

© Shutterstock

Dette bør du gjøre

Prøv å ta portrettbildene ovenfra i helfigur.

Fjern fortegningen i bildebehandlingen. I en raw-konverter kan du gjøre det automatisk.

Les også: Slik tar du naturlige portretter

3. La (ikke) høylys og skygger brenne ut

Det er en fotografisk grunnlov å sørge for at de mørke områdene ikke gror igjen i svart eller de lyse brenner ut til hvitt. Men du kan få virkelig flotte bilder ved å la svart eller hvitt dominere, for eksempel i et low eller high key-bilde.

Dette bør du gjøre

Velg manuelt program og juster eksponeringen til søylene i histogrammet er sterkest representert helt ute på en av sidene. 

4. Bruk (ikke) høy ISO-verdi

Høy ISO-verdi blir forbundet med så mye fargestøy og forstyrrelser at det bare skal brukes i nødstilfeller. Men med de kameraene som er på markedet i dag, kan man likevel få resultater av høy klasse ved ISO 12 800 og enda høyere – eller man kan bruke støy kreativt.

Dette bør du gjøre

Knips alltid i råformat ved høye ISO-verdier. Fargestøyen kan fjernes helt i RAW-konverteren, og du kan justere en balanse mellom antall korn og detaljer. 

Alternativt kan du konvertere til svart-hvitt og bruke støyen for å få en vintage-effekt i bildet ditt.

Les også: Slik bruker du ISO-innstillingene

5. Knips (ikke) i hardt sollys

Erfarne fotografer vil fortelle deg at du skal holde deg helt unna å ta bilder i det sterke sollyset midt på dagen. Da står solen på sitt høyeste på himmelen og gir harde, loddrette skygger. Til gjengjeld får du herlig klare og mettede farger.

Dette bør du gjøre

Det harde sollyset kan brenne ut gule og røde farger, så fotografer i råformat for å redde høylysene. 

6. Bryt (ikke) regelen om tredjedeler

Ifølge lærebøker om komposisjon skal man holde seg til regelen om tredjedeler, der de viktigste elementene ikke skal være midt i bildefeltet. Men glem det på bilder med for eksempel symmetri.

Symmetrisk bilde fra museum
Linjene leder øyet

De diagonale linjene leder øyet mot det viktigste i bildet, her fra et museum i St. Petersburg, og derfor kan hovedelementet godt være plassert i midten.

© Shutterstock

Dette bør du gjøre

I symmetrisk bilder, hvor det typisk også er diagonale linjer som hjelper seeren rundt i bildet, kan de viktigste elementene med fordel plasseres i midten.

7. Fotografer (ikke) med fallende linjer

Er du arkitekturfotograf og skal gjengi bygninger korrekt, er det selvfølgelig helt ubrukelig. Men til andre motiver kan fallende linjer gi ekstra dramatikk.

Dette bør du gjøre

Jo tettere du fotograferer på motivet, og jo mer du vipper objektivet oppover, desto kraftigere blir effekten. 

Akkurat nå kan du teste Digital FOTO og vår Fordelssone med mer enn 400 videokurs for bare 29 kroner.

8. Sørg for at hvitbalansen (ikke) gir fargeskjær

Man justerer alltid hvitbalansen til å gi nøytrale farger, men en kreativ fargetemperatur kan gjøre mange bilder bedre, for eksempel en varm hvitbalanse til solnedgangen.

Solnedgang i oransje skjær
Fantastisk farger som er feil

Som regel går man for en nøytral hvitbalanse, men for eksempel en varm hvitbalanse fungerer flott til en solnedgang.

© Shutterstock

Dette bør du gjøre

Stilll fargetemperaturen manuelt til 10 000 kelvin for varme motiver og til 2300 for for eksempel blåtimen. 

9. Knips (ikke) annet enn i øyehøyde

For å få bilder med nærvær lyder regelen at man skal knipse i øyehøyde – uansett om det gjelder portretter, dyr eller noe annet. Men hvem sier at bildene dine alltid må utstråle nærvær og ro?

Dette bør du gjøre

Gjør det å fotografere fra froske- eller fugleperspektiv til en dyd, for ofte gir det mer spennende bilder. Still likevel fortsatt skarpt på øynene. 

10. Bruk (ikke) lang lukkertid til action

Ofte sier man at action skal fryses, og motivet stå knivskarpt. Det krever en lukkertid
på høyst 1/500 sekund, men det gir ofte mer følelse av fart og bevegelse å gå den andre veien og gjøre bildet uskarpt med lang lukkertid.

Uskarp sykkelrytter
Langsomt drama

En lang lukkertid på actionbilder kan gjøre bildet mer dramatisk – og beveger du kameraet skrått nedover under eksponeringen, kan det bli enda mer effektfullt. 

© Shutterstock

Dette bør du gjøre

Velg lukkerprioritering og sett lukkertiden til 1/6 sekund. Sett kameraet til kontinuerlig autofokus og til å ta bildeserier. Beveg kameraet litt under eksponeringen for å gi mer uskarphet. 

Teknikken blir mest vellykket hvis hovedmotivet er lett gjenkennelig i en uskarp utgave. Det hjelper hvis det tar mye plass i bildet.