101 tips til flottere bilder

Den lyse tiden har virkelig fått fotosesongen i gang, og derfor er det viktig å ha orden på teknikken. Her gir vi deg de 101 beste fototipsene, så du er sikker på å få med deg blinkskudd hjem hver gang du er ute.

28. april 2012

Last ned denne artikkelen her og les mye mer tips til flottere bilder.

Fotografering handler i høy grad om å tilegne seg en god porsjon fotorutine, der man fremfor alt må kjenne kameraet og kunne utnytte alle de tekniske mulighetene som skjuler seg i kameramenyen.

Det er viktig at man forstår forholdet mellem blendervalg og dybdeskarphet, og det er også essensielt at man til f.eks. actionmotiver vet hvor raske lukkertider som skal til for å sikre at racerkjøreren blir helt skarp. Selvsagt må man også ha en solid kunnskap om kameraets forskjellige lysmålingsmetoder, så man velger den rette i den aktuelle situasjonen. På samme måte er det viktig å vite hvordan man velger den rette fokusinnstillingen, avhengig av om man f.eks. trenger å holde fokus ved motiver i bevegelse.

Det er et hav av muligheter til å optimere bildene hvis man forstår å utnytte funksjoner som f.eks. histogram, ISO-verdi, hvitbalanse og bildestabilisering korrekt.