3 tips for skarpere bilder

Du kan optimalisere skarpheten allerede når du planlegger bildene dine. Her får du tips for enda skarpere bilder.

13. desember 2017

1. Bruk de mellomste blendeverdiene 

Man får som regel ikke riktig så skarpe bilder på de aller største blenderåbningene, som f.eks. F2.8, og på de aller minste åpningene, som F22, som man gjør på mellomverdiene.

En tommelfingerregel er at man får de skarpeste bildene hvis man blender ned to trinn ned fra f.eks. F2.8 til F5.6. I tillegg vil F8.0 ofte gi god skarphet.

2. Bruk live view 

Til landskapsbilder og andre stillestående motiver kan et speilreflekskamera gi litt skarpere bilder hvis du bruker live view framfor den optiske søkeren.

Her sjekker kameraet fokus direkte på bildebrikken, og da er man sikker på at skarpheten blir optimal.

3. Lås speilet 

Hvis du knipser på stativ med lukkertider mellom to sekunder og 1/400 sekund, kan du fa? litt skarpere bilder hvis du låser speilet så det ikke klapper opp like før bildet blir tatt. Dermed unngår du rystelser fra speilets bevegelser.

Det er lurt å bruke fjernutløser, for dermed gir ikke trykket på utløserknappen rystelser. Funksjonen er som regel å finne i menyen, mens den på mange Nikon-kameraer har en egen innstilling som heter MUP på kransen ved programhjulet. Alternativt er 2 eller 10 sekunders selvutløser en god løsning.

I denne artikkelen, som du som abonnent kan laste ned gratis gratis, får du enda flere tips for skarpere bilder under fotograferingen.