Syklist fotografert med metoden panorering

Ved å bruke teknikken panorering kan du få mye fart i actionbildene dine. 

© Shutterstock

3 tips til fototeknikken panorering

Ved å bevege kameraet under fotograferingen kan du få mer dynamikk i bilder av bevegelige elementer som fugler, syklister og biler. Her forklarer vi hvordan du gjør det, og hvilke innstillinger som fungerer best.

12. desember 2017 av Kathrine Anker

Ved å panorere mens du fotograferer kan du få en uskarp bakgrunn som gir dynamikk og bevegelse i actionbilder av for eksempel biler eller sykkelryttere.

Trikset for den perfekte panoreringen er å bevege kameraet rolig med motivet mens du tar bildet ditt. Dermed får du bevegelsesuskarphet i bakgrunnen, mens motivet ditt blir skarpt. 

Det tar kanskje et par forsøk å få teknikken på plass, men når du har den inne, er det en enkel teknikk å bruke på alle mulige motiver i bevegelse. 

3 tips for gode resultater med panorerering

Sportsbil fotografert med panorering

Bevegelsesuskarpheten i bakgrunnen gir bildet dynamikk. Uten panorering og med kort lukkertid hadde bakgrunnen blitt like skarp som bilen, og bildet ville ha sett mer statisk ut.

© Shutterstock

1. Bakgrunn for panorering

Gå for en rolig bakgrunn og om mulig en som er med på å fortelle historien i bildet du skal ta.

Tenk også over komposisjonen. Få tre gode tips her.

2. Innstillinger for panorering

Lukkertiden må ofte ligge mellom 1/30 og 1/250 sekund når du panorerer, avhengig av hvor fort motivet ditt beveger seg. 

Et godt utgangspunkt for en perfekt panorering kan være:

  • Velg programmet Tv eller S (lukkerprioriteret) slik at du kan sette en fast lukkertid
  • Velg auto ISO slik at kameraet alltid velger den beste ISO-verdien for deg
  • Sett lukkertiden til 1/100 sekund
  • Følg motivet i en rolig bevegelse, trykk ned utløserknappen og fortsett bevegelsen til du har tatt bildet ditt. 
  • Prøv deg fram med noen testbilder for å se effekten.

3. Autofokus for panorering

Autofokus skal stå på kontinuerlig med ett fokuspunkt i midten. Har du et avansert kamera, velger du fokuspunkt med støttepunkter.

Du kan med fordel velge kontinuerlig fremføring slik at du tar mange bilder raskt etter hverandre. Da kan du ta en serie bilder og velge ut det beste. 

Du kan også få gode bilder av innendørs sport med panorerering. 

Les mer i magasinet Digital FOTO

Spørsmålet om panorering kommer fra Postkassen i Digital FOTO nummer 18/2017. Her får du også svar på når du må bruke speillås, og hvordan du fargelegger gamle svart-hvite bilder.

Kjøp bladet i kiosken eller tegn et abonnement og få vår store Photoshopbog med 2 utgaver av Digital FOTO leveret i postkassen for bare 49 kroner. 

Da får du også umiddelbar tilgang til de 5 nyeste utgavene av bladet i vår magasin-app Wype samt tilgang til Fordelssonen med mer enn 400 videokurs om fotografering og bildebehandling.