Kvinne fotograferer
Kom godt i gang

Luk bort disse fem feilene, og bli en bedre fotograf.

© Shutterstock

5 nybegynnerfeil fotografer bør unngå

Når du begynner som fotograf, gjør du ofte de samme feilene om og om igjen. Her får du noen tips for å luke bort 5 klassiske nybegynnerfeil, slik at du kan bli en enda bedre fotograf.

19. juni 2017 av Louise Hagemann

Mange nybegynnere innen fotografering gjør de samme feilene igjen og igjen - ikke minst når det gjelder kamerainnstillingene.

Her har vi listet opp fem klassiske nybegynnerfeil - og viser deg hvordan du fjerner dem.

1. Fotograferer ved for lav ISO-verdi

Tidligere var en så lav ISO-verdi som mulig en tydelig retningslinje, fordi gamle digitalkameraene hadde mye støy på høye ISO-verdier.

Men i dag kan du fint få god bildekvalitet på ISO 800 og 1600 og på noen kameraer helt opptil 6400. Så bare øk ISO-verdien.

ISO 400 i solskinn, 800–1600 i skyggen og 3200–6400 om natten, hvis du knipser uten stativ, er gode retningslinjer som som regel gir deg greie lukkertider.

2. Fotograferer ved for lang lukkertid

Hvis du skal unngå rystelser når du fotograferer håndholdt, må du gå for denne gylne regelen: Nevneren i brøken i lukkertiden skal være den samme som brennvidden din. 

Så hvis du fotograferer med en brennvidde på 50 mm, må du bruke en lukkertid på 1/50 sekund eller kortere.

Skal du fange et motiv i bevegelse, må du selvfølgelig ha enda kortere lukkertid – 1/250 sekund vil som regel kunne fryse bevegelser på gående, mens en hest i galopp krever minst 1/500 sekund.

Hester i galopp

Tenk på hvilken effekt du vil ha med bildet ditt. Du kan også bruke lukkertiden som et stilistisk element, hvor utvisking av motiver i bevegelse kan gi en fartseffekt.

© Shutterstock

Les også: Slik bruker du blenderprioritet

Lysmåleren i kamerat vil prøve å jevne ut lyset, og derfor blir den lurt i områder med mye lys, f.eks. snølandskap eller en lys himmel, eller når det er veldig mørkt, f.eks. i en gate på kvelden.

Bruk eksponeringskompensasjonen for å få et resultat som gjengir virkeligheten.

Les også: Slik fungerer eksponeringskompensasjon

Og i samme åndedrag: Bruk riktig lysmålingsmetode. Husk at matriks/evaluerende måling eksponerer på hele motivet, Sentervektet bruker det valgte punktet ditt og området rundt det, og Spotmåling måler bare der du plasserer punktet.

Les også: Velg riktig lysmåling i kameraet ditt

4. Feil fokus

Manuell fokus på Canon
Bruk manuell fokus

Ta kontroll over fokus selv, slik at det ligger akkurat der det skal.

Mange nybegynnere bruker autofokus, og det kan av og til gi et uønsket resultat. Prøv manuell fokus i stedet, og legg det på det viktigste elementet i motivet.

Fotografering med svært liten dybdeskarphet gjør nøyaktig fokus spesielt viktig, for etterpå vil man kunne se om fokus f.eks. ligger på nesen og ikke øynene i et portrettbilde. 

Husk også at du ikke alltid skal fotografere med liten dybdeskarphet – det egner seg ikke til alle motiver.

Les også: Slik fotograferer du med manuell fokus

5. Bildestabilisering med stativ

Bildestabilisering gjør bildene dine skarpere når du holder kameraet i hendene. 

Men på et stativ kan det ha motsatt virkning, da funksjonen kan gi små vibrasjoner. 

Så husk å slå av stabilisatoren i objektivet eller kameraet ditt når du bruker stativ.