5 tips til å få skarpere bilder

Der skal kun noen få triks til for å sikre seg skarpe bilder hver gang du fotograferer. Vi har samlet fem av de beste tipsene.

12. november 2015

Tilpass lukkertiden til brennvidden Jo lengre brennvidder du bruker, jo lenger må lukkertiden være for å få skarpe bilder når du knipser håndholdt. Tenk som hovedregel på at nevneren i lukkertidsbrøken minst skal være den samme som brennvidden. F.eks. 1/400 sekund ved 400 mm.

Bruk bildestabilisering Knipser du håndholdt, så slå på bildestabiliseringen på objektivet eller kameraet. Bildestabiliseringen gjør det mulig for deg å knipse på lukkertider opp til fire trinn lenger enn ellers.

Bruk stativ Selv om du synes at du er stø på labben, så bruk gjerne stativ til landskaper, både i dagslys og om kvelden. Det gir deg samtidig mulighet til å komponere i ro og fred.

Fjernutløser er til god hjelp Er kameraet på stativ, så bruk gjerne en fjernutløser eller kameraets selvutløser. Da slipper du vibrasjoner når du tar på kameraet.

Aktivér speillåsen Knipser du med speilrefleks og fotograferer med kameraet på stativ, så aktivér speillåsen. Så unngår du rystelser fra speilets bevegelser under eksponeringen.

I artikkelen vår om speillåsen lærer du hvordan og når du bruker funksjonen best. Du får en masse tips til kamerainnstillinger og relevante motivtyper.