Fotograf i silhuett

En rekke triks gjør at du kan fotografere håndholdt i svakt lys.

© Shutterstock/Lungkit

5 tips til bilder uten rystelser

Kamerarystelser kan ødelegge ethvert godt motiv, når alt som skulle ha vært skarpt, blir uskarpt. Se, hvordan du unngår rystelser uten stativ.

4. mai 2017 av Kristoffer Engbo

En tommelfingerregel for å unngå rystelser når du fotograferer håndholdt, er å bruke en lukkertid som maksimalt er at nevneren i lukkertiden tilsvarer brennvidden.

Hvis brennvidden f.eks. er 100 mm, må man velge en lukkertid på 1/100 sekund eller kortere. Imidlertid er ikke det alltid mulig i svakt lys, men med disse tipsene kan du få skarpe bilder på lengre lukkertider.

1. Bruk kroppen

Riktig teknikk kan sikre deg skarpere bilder. 

Slik gjør du det:

  • Hold venstre hånd under objektivet, og hold den ene eller begge albuene inn mot kroppen, slik at de støtter seg mot ribbeina.
  • Stå med lett spredde ben, der den ene foten er litt foran den andre.
  • Hvis kameraet har søker, så bruk den, slik at ansiktet også fungerer som støtte.
  • Trekk pusten, pust ut, og ta bildet ved å klemme ned utløserknappen i stedet for å gi den et hardt trykk.

2. Bruk omgivelsene

Ved å sette kameraet på f.eks. en mur eller benk får du et stabilt underlag. Bruk eventuelt selvutløser på to sekunder, så kameraet ikke beveger seg under eksponeringen når du trykker på utløserknappen.

3. Bruk bildestabiliseringen

Slå på stabiliseringen – enten i menyen eller på objektivet. Det kan gi deg skarpere bilder på betydelig lengre lukkertider.

4. Bruk en bean bag

Legg en ertepose – også kalt en bean bag – under objektivet, så kan det hvile mot f.eks. bildøren, ut av det åpne vinduet.

5. Bruk høyere ISO-verdi

Bruk kortere lukkertider, slik at rystelsene blir fryst. Velg lukkertidsprioritet, og slå på Auto ISO, så tilpasser kameraet ISO-verdien til de kortere lukkertidene.