Fotografer havørn fanger fisk på sjøen
Det rette øyeblikket

Når du skal ta et bilde som dette, er det riktige øyeblikket helt avgjørende, og derfor er det verdt det å prioritere at kameraet tar for eksempel ti bilder i sekundet fremfor å få perfekt skarphet.

© Shutterstock

7 hemmeligheter i kameraet ditt som gir bedre bilder

I menysystemet i kameraet skjuler det seg noen spesielle innstillinger som er avgjørende for om bildene dine blir vellykkede. Her avslører vi de hemmelige triksene i kameraet ditt, slik at du kan ta enda bedre bilder.

17. januar 2018 av Louise Hagemann

1. Prioriter hastighet foran fokus

Noen ganger er det riktige øyeblikket viktigere enn 100 prosent skarphet. I bildet over er det avgjørende at kameraet tar mange bilder i sekundet slik at du fanger øyeblikket der havørnen griper byttet sitt.

Her kan du sette funksjonen AI Servo 2. bildeprioritet til hastighet fremfor fokus, slik at kameraet fyrer løs selv om fokus ikke er helt perfekt. 

Funksjonen skjuler seg under fokusinnstillingene og heter Bildeprioritet hos Canon og AF-C prioritering hos Nikon.

Les også: Slik fotograferer du med manuell fokus

2. Perfekt eksponering hver gang

Noen kameraer har en tendens til å eksponere litt lysere eller mørkere enn det du foretrekker, men det kan du fikse én gang for alle. 

På Nikon gjør du det under Fininnstille optimal eksp., mens det heter Eksp.komp./AEB. på Canon. Det skjer i små trinn på 1/6- eller 1/8-blendertrinn. 

3. Skriv navn på bildene dine

Det er lett å kode inn navnet ditt i exif-datene på alle bildene, direkte i kameraet slik at alle vet hvem som står bak blinkskuddet. 

Du gjør det i menypunktet Copyrightinformasjon, hvor du kan legge inn navn, Copyrightsymbolet og årstallet. Det blir også lagret i raw-filene. 

> Akkurat nå kan du prøve et nummer av Digital FOTO og Fordelssonen med mer enn 400 videokurs for bare 29 kroner.

4. Velg færre fokuspunkter

Hvis kameraet har mange fokuspunkter, kan det ta lang tid å bytte til akkurat det punktet du vil bruke. 

Du trenger kanskje ikke alle de 152 fokuspunktene til annet enn action, så i menysystemet til Canon kan du under Valgbare AF-punkt eller Antall fokuspunkter på Nikon velge færre fokuspunkter, for eksempel 61 eller 15.

makrobilde av sommerfugl og blomst
Avgjørende fokus

Bruk et smart innstillingstriks for å sikre perfekt fokus i makrobildene dine.

© Shutterstock

5. Se bildet i 1:1

Når du fotograferer med liten dybdeskarphet, er det avgjørende at fokus treffer på helt riktig sted. 

Det kan imidlertid være frustrerende hvis du skal stå og zoome inn og flytte rundt i hvert makrobilde for å sjekke skarpheten. 

I menysystemet under Avspilling og Forstørring (fra valgt punkt) kan du velge Faktisk størr. (fra valgt pkt.). Den sikrer at du med én gang ser bildet ditt vist i 100 prosent akkurat dér du har fokusert. 

På Nikon må du inn under Bildeavspillingsinnstilling velge Zoom til/fra og 1:1 (100 %).

Les også: Få skarpere bilder med makro

6. Ta sikkerhetskopi på et ekstrakort

I utgangspunktet blir bildene lagret på bare ett minnekort, men har du et kamera med to kort, kan du ta en automatisk sikkerhetskopi til ekstrakortet. 

Dette gjør du under menypunktet Opptaksfunk. + kort/mappevalg hos Canon og Valg av hovedkortspor for sekundær lagring hos Nikon.

7. Still inn snarveier i kameraet

Det er smart og effektivt å programmere knappene på kameraet til en bestemt funksjon. 

Du kan for eksempel få en bestemt knapp til å bytte mellom vanlig og kontinuerlig fokus, noe som er genialt hvis motivet uventet begynner å bevege på seg. 

Du kan også for eksempel aktivere spotmåling midlertidig ved å trykke på en knapp. 

På Canon stiller du inn disse under Brukerkontroll, ved Nikon i menypunktet Knapper og hos Olympus i Knappefunksjoner

Les også: 10 fotoregler du må bryte