Cookies- og Brukervilkår
Få bedre oversikt over kameraets muligheter

Få bedre oversikt over kameraets muligheter

Det moderne digitalkameraet ditt er en skikkelig teknologibombe, uansett hva du har betalt for det. Men det er mye du kan gjøre selv for å holde kameraet i toppform.

  • 12.10.2016

Last ned filen her - bare for abonnenter

Det er mange funksjoner og knapper i kameraet, og du vet kanskje ikke helt hvordan de fungerer.

Noen av funksjonene bør du kanskje lære deg litt mer om, for de kan hjelpe deg til å ta enda bedre bilder. Det kan du lese mye mer om i magasinet Digital FOTO 15/2016, som er ute nå.

Her får du imidlertid de to viktigste:

Oppdatér fastvaren

Akkurat som du jevnlig må oppdatere programvaren i datamaskinen eller smarttelefonen din, så må fastvaren i kameraet også oppdateres. Det skjer ikke automatisk.

Med oppdatert fastvare kan du f.eks. få nye språkpakker og raskere menyer og nye funksjoner. Enkelte objektiver kan også få ny fastvare så f.eks. autofokussystemet blir raskere.

Du må ha et fullt oppladet batteri og et tomt, formatert minnekort, og så følger du instruksjonene til produsenten. Hvis oppdateringen avbrytes av f.eks. et flatt batteri, kan det ødelegge den eksisterende programvaren på kameraet.

Du kan finne linker til ny fastvare fra en lang rekke kameraprodusenter i Fordelssonen her.


Presisjon i objektivet

Med mikrojustering av objektivet ditt kan du sikre deg at det er tilpasset akkurat ditt kamerahus. Dette er viktigst ved store blenderåpninger på f.eks. F2,8 og større, for problemet viser seg ofte først ved lav dybdeskarphet.

Slik mikrojusterer du:

Velg live view, og fokusér på en vanlig linjal i en skjev vinkel.

Når du har fokusert, går du ut av live view og ser på distansemåleren oppå objektivet mens du fokuserer på nøyaktig det samme stedet igen. Hvis måleren flytter på seg, bør du kalibrere. Det gjør du i kameramenyen. Fokusér igjen, og justér helt til måleren holder seg på plass.

Du kan også kjøpe et kit for mikrojustering som f.eks.. SpyderLenscal. Det koster rundt 600 kroner.

Som abonnent kan du lese artikkelen via linken øverst på siden eller med Wype-applikasjonenpå smarttelefonen eller nettbrettet ditt.

Tilgang til alt

Bestill Digital Foto og få fri tilgang til Utstyrsguiden, ditt eget fotoalbum og hundrevis av fotokurs.
Bestill Digital Foto

Les mer om

Årets beste tilbud!

Få 2 utgaver av Digital FOTO + Bluetooth-hodetelefoner. Du sparer 715,90 kroner og får tilgang til et hav av ekstra online-fordeler.

> Bestill nå

Fordelssonen!

Nå får alle leserne tilgang til eksklusive videoer, lyntips, programmer og testbilder i vår helt nye Fordelssone.
Besøk Fordelssonen

Gratis nyhetsbrev

Skriv e-postadressen din og klikk på "Påmeld":

Nikon kamera

Vi har samlet nyhetene våre om og tester av ...

Nytt online-univers fullt av videoer, kurs, lyntips og mye mer

Nytt online-univers fullt av videoer, kurs, ...

GoPro HERO4 kamera

Hva er et GoPro-kamera? Er de vanntette? Kan ...

Se alle PLUSS-fordelene

Bestill Digital Foto og få tilgang til ...

Bli venn med Nordens største fotomagasin. Se ...

Canon kamera

Vi har samlet nyhetene våre om og tester av ...

DIGITAL FOTO | Copyright © 2010| Bonnier Publications International AS | Juridisk informasjon | Kontakt oss | Nyhetsbrev