Delvis måneformørkelse

Delvis måneformørkelse i kveld.

© nofilm2011/Shutterstock

Knips måneformørkelsen

En måneformørkelse oppstår når en fullmåne beveger seg bak jorden og inn i banen til jordskyggen. Her får du noen tips for å forevige det.

7. august 2017 av Poul Siersbæk

En måneformørkelse oppstår når en fullmåne beveger seg bak jorden og inn i banen til jordskyggen. Månebanen rundt jorden heller cirka fem grader, og derfor er det flere spesielle betingelser som må bli oppfylt for å få en måneformørkelse.

Det må være fullmåne - og solen, jorden og månen må ligge helt på linje. Og månen må skjære ekliptikken, som er jordens bane rundt solen.

En delvis måneformørkelse oppstår når bare deler av månen treffer umbraen, altså det mørkeste området av skyggen. Her vil det se ut som om den delen som er i umbraen, er borte. Og det ser ut som om det er tatt en bit av månen.

Den såkalte halvskyggefasen begynner i ettermiddag, men Norge ligger i et område der du må vente på solnedgang (og eventuelt skyfri himmel) for å få se selve den delvise formørkelsen. Maksimal formørkelse er klokken 20.20, noe som naturlig nok kan kræsje litt med fortsatt lyse norske sommerkvelder, særlig i nord. Du trenger ikke noe utstyr for å se på en måneformørkelse, slik som det må ha under en solformørkelse.

Delvis måneformørkelse

Ved en delvis måneformørkelse ser det ut som om det mangler en bit av månen.

© Emkaplin/Shutterstock

Slik fotograferer du måneformørkelsen

Bruk et speilrefleks- eller systemkamera og et teleobjektiv på minimum 200 mm. Sett kameraet på stativ så skarpheten blir optimal. Bruk en fjernutløser eller selvutløseren i kameraet.

Knips i råformat. Vri programhjulet til M for å få full manuell kontroll over eksponeringen. Siden du må eksponere etter de lyse områdene på månen, er det forholdsvis mye lys, så velg laveste ISO-verdi, f.eks. ISO 100. Velg blender F11.

Sett lysmåleren til spotmåling, som kun tar hensyn til et lite område midt i bildet og ikke mørket rundt månen. Velg en lukkertid som passer til lysmålingen ved å holde øye med lysmåleren, f.eks. 1/125 sekund.

Still fokus manuelt. Bruk eventuelt live view, hvor du kan se motivet på skjermen under opptak. Her kan du med én gang se om eksponeringen og skarpheten er perfekt.

Når kan du igjen oppleve måneformørkelse?

· 31. januar 2018 – total måneformørkelse

· 27. juli 2018 – total måneformørkelse

· 21. januar 2019 – total måneformørkelse

Opplev en total solformørkelse med Digital FOTO

Om to uker treffer en total solformørkelse USA. Bli med Bonnier Expeditions på en helt spesiell fotoreise som du aldri vil glemme. Se mer her.