Lær teknikken bak live view

Når du skal sikre deg de beste bildene, er kameraets live view-funksjon en uvurderlig hjelp. Her kan du sjekke både eksponering, hvitbalanse og fokus, før du fotograferer. Funksjonen har i tillegg enda flere finesser.

Framfor alt er den helt store fordelen ved å bruke live view i stedet for kameraets optiske søker, at du ser bildet, slik det blir. Hver eneste endring av blender, lukkertid eller ISO påvirker eksponeringen – og det kan du se med én gang. Det gjelder også, hvis du endrer på hvitbalansen eller øker fargemetningen. Du kan altså treffe både eksponeringen og fargegjengivelsen, akkurat slik du vil ha det, før du tar bildet. En annen fordel med å bruke live view er at du får vist 100 prosent av bildet på skjermen. Mange søkere kan bare vise 95 prosent. På den måten er du helt sikker på å få alt med i bildet. Til slutt betyr live view at du kan legge fokus helt nøyaktig ved å zoome inn på fokusområdet på skjermen, og på den måten sjekke skarpheten.

I denne artikkelen kan du se, hvordan du bruker live view i forskjellige situasjoner. Du kan også se hvordan man bruker de forskjellige skjermvisningene som hjelpemiddel til f.eks. portrett- og landskapsbilder.