Lær teknikken bak wi-fi

Brorparten av markedets system- og speilreflekskameraer produserers nå med innebygd wi-fi. Det gir deg helt nye fotomuligheter, når du kan fjernstyre kameraet trådløst fra smarttelefonen eller nettbrettet ditt.

4. februar 2016

Wi-fi gir dig mulighet til å fjernstyre kameraet smarttelefonen eller nettbrettet ditt. På den måten får du mulighet til å ta bilder, som du ellers ville ha veldig vanskelig for å få til, siden du kan plassere kameraet steder, du ikke selv kan oppholde deg.

En enkelt funksjon går igjen hos alle produsentene. Du velger, hvor fokus skal ligge, og knipser så bildet. Her stopper imidlertid likhetene, for noen merker tilbyr ikke flere innstillingsmuligheter. Heldigvis gir de fleste produsentene imidlertid mulighet for å justere både blender, lukkertid, ISO og hvitbalanse. I noen kameraer kan du i tillegg endre program og velge seriefotografering. På siste side i artikkelen får du overblikk over, hva de forskjellige merkene kan tilby.

Du bruker wi-fi-funksjonen ved å hente en gratis app til smarttelefonen eller nettbrettet ditt, som fungerer med akkurat det kameramerket du har.

Her kan du se, hvordan du får det beste ut av teknikken i forskjellige fotosituasjoner.