Ekstremt nærportrett av insekt - makro

8000 makrobilder pr. insekt

Levin Biss' fascinasjon for insekter kombinert med lidenskap for fotografi har resultert i disse ekstreme makrobildene.

3. mai 2016

Med prosjektet "Microsculpture" har den britiske reklamefotografen Levon Biss tatt makrofotografering til et helt nytt nivå.

Hvert enkelt av de ferdige bildene er skapt av rundt 8000 enkeltbilder, som deretter er lagt sammen. De er fotografert med et 36 megapiksler-kamera med et 10x mikroskopobjektiv montert på et 200 mm objektiv.

Med den ekstreme forstørrelsen blir dybdeskarpheten svært lav, og derfor må det mange bilder til, for å få fokus og detaljer over hele bildet.

Hver del belyses forskjellig

Levon Biss har kameraet montert på et elektronisk stativ, som han kan programmere til å ta bilder med 10 mikrometers (0,01 mm) mellomrom. Til sammenligning er et menneskehår omkring 75 mikrometer bredt.

microsculpture ekstrem macro

Han fotograferer insektet i 30 deler, som blir belyst forskjellig med blits for å framheve de flotte detaljene på nettopp den delen av insektet.

Til slutt blir de mange bildene lagt sammen i Photoshop for å skape det ferdige bildet med full dybdeskarphed og detaljrikdom på hele insektet.

Fra start til mål tar det rundt 3 uker å fotografere, behandle og retusjere hvert enkelt bilde.

Helt tett på

prosjektets hjemmeside kan du zoome inn på bildene og se dem helt tett på. Ta en titt, for det er virkelig imponerende!

Bildene fra "Microsculpture" blir utstilt på Oxford University Museum of Natural History i perioden 27. mai – 30. oktober 2016. Her kan du se insektene forstørret til meterhøye utskrifter.

I denne videoen kan du se hele forløpet - fra utvelgelse av insektet til de endelige storformatutskriftene for utstilling eller salg:

Microsculpture from Levon Biss on Vimeo.

Bildene er brukt med fotografens tillatelse.