Få skarpere makrobilder

Få skarpere bilder med makro

Makrofotografering går helt tett på, og det må stå knivskarpt. Her er tre raske tips for å unngå slørete bilder, når du fotograferer makro.

Når man knipser makro, hvor man går helt tett på motivene, vil man ofte oppleve en masse slørete resultater.

Det skyldes ikke minst at dybdeskarpheten er meget lav, når man går tett på – ofte kan det skarpe området være på bare rundt en millimeter. Her får du tips til å få skarpere makrobilder.

Tip 1.: Blend ned På de største blenderåpningene er dybdeskarpheten ekstremt lav. Velg i stedet blendet F11 eller F16, hvor det skarpe området er større. Hold imidlertid øye med at lukkertidene ikke blir for lange – hold dem gjerne under 1/100 sekund for at unngå bevegelsessløring. Skru eventuelt opp ISOen i stedet.

Tip 2.: Bruk manuell fokus Når man er så tett på, er det raskere og enklere å fokusere manuelt i stedet for å bruke autofokus og flytte rundt på fokuspunkter. Sett derfor objektivet til MF - manuell fokus. Bruk eventuelt live view, hvor du kan forstørre motivet for å se om fokus ligger helt riktig.

Tip 3.: Fokusér med avstanden Hvis du knipser håndholdt, kan du også fokusere ved å bevege kameraet. Velg manuell fokus, og vri på fokusringen til nærgrensen – altså det tetteste objektivet kan fokusere. Nå kan du gå tett på og justere fokus bare ved å bevege deg og kameraet en smule fram eller tilbake. Det er raskt og effektivt.

Som abonnent kan du laste ned artikkelen fra bladet øverst på siden. Der får du flere tips til bedre makrobilder.

> Les mer om makro her