Facebook har utviklet 360-kamera for VR

Facebook vil være med på VR-bølgen

Er du blant de heldige eierne av et Virtual Reality-sett, eller VR briller, som de også kalles, så er der snart mer å se på.

28. april 2016

Verdens største sosiale medie, Facebook, vil nemlig inn på vr-markedet. Men siden Facebook lever av å dele innhold, må brukerne først kunne skape de 360-graders videoene og bildene, som fungerer i VR-brillene.

Akkurat nå tas disse videoene med mer eller mindre kreative kameraløsninger - men her har Facebook tenkt seg å være en del av markedet. Derfor har de utviklet Facebook Surround 360, som skal løse en lang rekke av de eksisterende tekniske problemene med 360-graderskameraer.

Surround 360, som mest ligner en stor snurrebass, er utstyrt med i alt 17 kameraer - 14 hele veien rundt, mens tre vidvinklede objektiver tar seg av toppen og bunnen.

De mange kameraene utgjør forskjellen rent teknisk, for inntil nå har mange videoer i 360 grader vært preget av at skjøtene i bildene var synlige. Det er de ikke med Surround 360.

Et ønske om mer video

Arbeidet med Surround 360 begynte for et års tid siden som et ledd i Facebooks strategi om å få inn mer video i alle brukernes nyhetsoppdateringer.

Av samme grunn er det ikke Facebooks målsetning å være en kameraprodusent - men det kommer ingen videoer, uten at kameraene blir utviklet.

Hvis du vil ha et Surround 360, må du derfor smøre deg med tålmodighet. Selv om prosjektet er open source, så koster materialene til et enkelt eksemplar i området 30.000 dollar akkurat nå.

Planen er at videoene skal kunne ses på Samsungs Gear VR, Oculus Rift og i Facebooks egen app.

Til sommeren kan designet lastes ned på Github, og deretter kan brukere og urviklere fikle videre med deres versjoner av det sosiale mediets snurrebass.

Kanskje du er interessert i...