Perfekte bilder i motlys

En klassisk tommelfingerregel sier at man skal fotografere med ryggen mot sola. Den regelen blåser vi i her, og viser deg hvordan kraftig motlys kan utnyttes til å få fantastiske blinkskudd.

2. juli 2012

Last ned denne artikkelen her og les mye mer om hvordan du får perfekte bilder i motlys.

I de gode, gamle dager – den gang bilder endte opp på celluloid og ikke på minne-kort – var det nærmest en dødssynd å fotografere motivet i motlys. Datidens objektiver hadde ikke samme effektive overflatebehandling som dagens, noe som etterlot seg massevis av blenderflekker på tvers av bilder som var tatt mot sola. Men det største problemet var at filmene overhodet ikke kunne dekke over det store kontrastområdet fra lys til skygge. Som regel lå hovedmotivet gjemt i mørke skygger, eller så var himmelen hvit og uten detaljer. Derfor snudde alle ryggen til sola når vi fotograferte.

Raw får motlys til å gnistre

Selv om dagens kameraer er blitt bedre til å skille nyansene i lyset, er sensorene i selv de dyreste speilreflekskameraer fortsatt ikke i stand til å takle den voldsomme kontrasten fra det skarpe sollyset til områder i dyp skygge. I tillegg blir også lysmåleren i tvil, og velger en eksponering hvor hovedmotivet neppe er så godt belyst.

Motlys kan gi mange spennende bilder, men man må altså ta kontroll over eksponeringen og bruke muligheter som f.eks. spotmåling, utfyllingsblits eller eksponeringskompensasjon.

Fotografering i motlys er en spennende fotografisk utfordring, som likevel er blitt langt enklere i den digitale fotoalderen. Man kan nemlig hente mange detaljer i både høylys og skygger i programmer som Elements, Lightroom og Photoshop – særlig hvis man bruker raw-formatet, så husk det.

Les mye mer om motlys i denne artikkelen her