Juks med perspektivet

Juks med bildeperspektivet

Ved bare å knipse fra riktig vinkel kan du forminske bygninger, få kropper til å forsvinne og lage gigantiske armer. Teknikken gir bildene dine det lille ekstra og skiller dem ut fra mengden.

23. mai 2016

Finn en vinkel der motivet tar seg helt annerledes ut, beskjær slik at vennen din henger over avgrunnen, bruk et speil, slik at kroppen til datteren dine forsvinner, eller fotografer motiver på to forskjellige avstander, slik at fjellet i bakgrunnen er like stort som personen i forgrunnen.

Det finnes veldig mange muligheter for å ha det gøy med perspektivet og å ta annerledes og morsomme bilder.

Her er tre tips til hva man bør tenke på når man vil jukse med perspektivet i bildene sine.

Tip 1. Dybdeskarphet

Når du vil sette sammen et motiv, der én del er langt borte og resten er tett på, så er stor dybdeskarphet viktig. Her bør du bruke liten blender, gjerne den minste objektivet ditt takler. Vanligvis er dette F22.

Tip 2. Bruk vidvinkel

Et vidvinkelobjektiv har større dybdeskarphet enn en tele. Én av fordelene med vidvinkel er samtidig at du ikke trenger å bevege deg veldig langt bort før store ting blir små. Dette gjør det enklere f.eks. å fotografere et tårn.

Tip 3. Nærgrensen

Hvis du vil fotografere din egen hånd og holde kameraet, så må du være oppmerksom på objektivets nærgrense. Hvis nærgrensen er lengre enn armen din, blir hånden din aldri skarp. Nærgrensen for vidvinkler er mindre enn på teler.

Som abonnent kan du lese flere tips og gode historier i artikkelen øverst på siden.

> Les flere spennende artikler om perspektiv