Kveldsbilde tatt med høy ISO-verdi

Med høy ISO-verdi kan du knipse flotte håndholdte kveldsbilder.

© Shutterstock/beboy

Slik bruker du ISO-innstillingene

Lysfølsomheten til kameraet blir definert av den valgte ISO-verdien. Ved å øke den kan du for eksempel bruke en kortere lukkertid. Her kan du se hvordan du bruker ISO best mulig.

14. august 2017 av Poul Siersbæk

ISO er en indikator for lysfølsomheten til kameraet. Et lavt ISO-tall angir lav lysfølsomhet. Ved å forsterke signalet fra bildebrikken kan du øke lysfølsomheten. 

Som regel er den laveste verdien 100. I den andre enden er ISO 25 600 standard i mange kameraer. Noen kameraer takler helt opptil ISO 3 280 000. Da blir det svært mye støy i bildet.

Canon EOS 70D

Hos Canon sitter ISO-knappen vanligvis øverst til høyre.

© Canon

Her kan du bruke ISO-innstillingene

Du bruker ISO-innstillingen i kameraet hele tiden. I tillegg til lukkertid og blenderåpning er det nemlig det tredje parameteret som kan påvirke eksponeringen. Hvis du har bestemt deg for en bestemt kombinasjon av lukkertid og blenderåpning, er det ISO-innstillingene som hjelper deg videre.

En lav verdi er perfekt i sterkt solskinn, mens høye verdier er gode for dårlige lysforhold og du ikke kan bruke stativ.

I skarpt solskinn er ISO 100 eller 200 bra. I gråvær vil ISO 400 fungere fint, mens du f.eks. fort kommer opp på ISO 6400 under en konsert. Vurder om du kan leve med kornete eller uskarpe bilder når lyset er vanskelig.

Auto-ISO hjelper deg når du fotograferer under varierende lysforhold. Da kan du sette kameraet til maksimal ISO-verdi og lengst mulig lukkertid.

Nikon D810

På noen Nikon-modeller sitter ISO-knappen på det venstre innstillingshjulet. På andre finner du den på baksiden.

© Nikon

Kom i gang med ISO-innstillingene

De fleste kameraer har en dedikert ISO-knapp. Hold den nede og juster med innstillingshjul eller piltaster for å velge den ISO-verdien du vil ha. For å sette kameraet til Auto ISO må du som regel inn i menyen. Her stiller du til maksimal følsomhet og korteste lukkertid. Noen kameraer har en Fn-knapp som tar deg til ISO-innstillingene.